オンラインレポート添削支援システムにおけるターンアラウンド時間の分析

Bibliographic Information

Other Title
  • オンライン レポート テンサク シエン システム ニ オケル ターンアラウンド ジカン ノ ブンセキ
  • Analysis of Turnaround Time in On-line Report Correction Support System
  • 教育支援

Search this article

Abstract

本論文では,学生と教員がレポート作成・提出・添削を行うためのオンラインレポート添削支援システムとその教育効果について報告する.情報教育をはじめ,調査・実験をともなう教育では,レポートの内容が一定の水準に達するまで,学生にレポートを繰り返し修正・提出させる形態のレポート提出が行われている.そして,そのようなレポート提出では,主に紙媒体が用いられる.しかし,従来の紙によるレポート提出にはいくつかの問題点があり,学生と教員両方の障害になっている.そこで,それらの問題点を解決するために,オンラインでレポートを作成・提出・添削するシステムの開発を行った.そして,実際の授業で評価実験を行った.評価実験のログの分析の結果,システムでは,従来の紙によるレポート提出に比べ,添削指導の機会の増加,レポートのターンアラウンド時間の短縮が認められ,結果として,レポートの達成度を上げる教育効果が確認された.

This paper describes an on-line system which supports both students and teachers to write, submit, and correct reports. And its effect on education is also shown. In laboratory classes, students repeatedly modify and submit their report until its contents satisfy a teacher. When the teacher isn’t satisfied with its contents, he/she corrects and returns it to the student. In such activity, paper is a traditional media for writing a report. But its disadvantages cause troubles both for students and teachers. We developed an on-line system which relieves such disadvantages and which supports writing, submitting, and correcting reports. We used this system in practice for software laboratory classes at Shizuoka University. From analysis of activity logs of the experiment, we found this system had good educational effects such as an increase of chances for correcting, a decrease of turnaround time of reports, and, as a result, pushing up reports better especially nearly on a border line.

Journal

Citations (1)*help

See more

References(9)*help

See more

Related Projects

See more

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top