周手術期看護実習に携わる看護師が学生に求める学習内容と看護基礎教育への期待

書誌事項

タイトル別名
  • Learning content of a perioperative nursing practicum necessary for students and expectations for basic nursing education : a survey of nurses in charge of a perioperative nursing practicum
  • シュウシュジュツキ カンゴ ジッシュウ ニ タズサワル カンゴシ ガ ガクセイ ニ モトメル ガクシュウ ナイヨウ ト カンゴ キソ キョウイク エノ キタイ

この論文をさがす

抄録

本研究は,周手術期看護実習に携わる看護師が求める実習前,および実習を終えるまでの学習内容と,看護基礎教育への期待を明らかにすることを目的とした。21名の看護師を対象に半構成的質問紙を用いた面接調査を実施した。その結果,看護師が学生に対して実習開始までに求める学習内容は,「周手術期看護の基本的な知識と技術」,「人間関係が形成できるコミュニケーション技術」,「目標をもち意欲的に学ぶ姿勢」など7カテゴリーに分類された。終了するまでに求める学習内容は,「知識と実践の統合」,「治療前や退院後も含めた患者理解」,「自ら学習を進める態度」などの6カテゴリーに分類された。さらに看護基礎教育に対する期待は「対象の体験を感じる心の育成」,「考え,表現する能力の向上」などの6カテゴリーに分類された。今後,看護基礎教育において知識や技術の習得の強化に加え,自らの考えを表現する能力や患者の体験を感じる心,看護専門職をめざす者としての意識を育成するための教授内容や方法の検討の必要性が示唆された。

The purpose of this study was to elucidate the learning content perceived to be necessary for students by nurses in charge of a perioperative nursing practicum and their expectations for basic nursing education. An interview survey using a semi-structured questionnaire was conducted with 21 nurses. The learning content perceived by nurses to be necessary for students before the practicum was classified into seven categories, including "basic knowledge and skills regarding perioperative nursing", "communication skills for developing human relationships", and "determination to learn toward a defined goal". The learning content perceived to be necessary for students during the practicum was classified into six categories, including "integration of knowledge and practice", "understanding of patients, including before treatment and after discharge", and "positive attitude toward self-study". In addition, expectations regarding basic nursing education were classified into six categories, including "nurturing of compassion toward the experiences of patients" and "improvements in thinking and self-expression abilities". These findings suggest the need for investigation of teaching content and methods in basic nursing education for nurturing self-expression ability, compassion toward patients, and awareness of the aspiration to become a nursing professional, in addition to enhanced learning of knowledge and skills.

identifier:大阪府立大学看護学部紀要. 2007, 13(1), p.9-17

収録刊行物

被引用文献 (1)*注記

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ