中学生・高校生におけるゆるし傾向性と外在化問題・内在化問題との関連の検討 Dispositional Forgiveness and Externalizing and Internalizing Problems : Junior and Senior High School Students

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抄録

本研究では,近年諸外国で研究が盛んに行われているforgivenessの概念に注目し,ゆるし傾向性として実証的に取り上げ,わが国の中学生・高校生を対象に,ゆるし傾向性と外在化問題・内在化問題との関連を検討することを目的とした。研究1では,中高生574名を対象に,ゆるし傾向性尺度の作成を行った。因子分析を行った結果,「他者へのゆるし傾向」,「自己への消極的ゆるし傾向」,「自己への積極的ゆるし傾向」の3因子からなるゆるし傾向性尺度が作成された。研究2では,中高生553名を対象に,ゆるし傾向性尺度の信頼性,妥当性の検討を行った。その結果,十分な値の信頼性,妥当性が確認された。研究3では,中高生556名を対象に,ゆるし傾向性と外在化問題(身体的攻撃・関係性攻撃),内在化問題(抑うつ・不安)との関連を検討した。相関,重回帰分析により検討を行った結果,ゆるし傾向性と外在化問題,内在化問題との間には,負の関連が示された。従って,中高生にとって,ゆるし傾向性は,外在化問題,内在化問題の軽減に有効である可能性が示された。

Outside of Japan, over the last decade, an increasing amount of empirical research has been done on the topic of forgiveness. The purposes of the present study were to develop a dispositional Forgiveness Scale, and to investigate the relations among dispositional forgiveness and externalizing and internalizing problems in junior and senior high school students in Japan. In Study 1, in which the participants were 574 junior and senior high school students, the dispositional Forgiveness Scale was developed. Factor analysis revealed that the dispositional Forgiveness Scale consisted of 3 factors : "forgiveness of others, " "negative forgiveness of self, " and "positive forgiveness of self." In Study 2, in which the participants were 553 junior and senior high school students, the reliability and validity of the dispositional Forgiveness Scale were investigated. The results confirmed that the dispositional Forgiveness Scale had high reliability and validity. In Study 3, in which 556 junior and senior high school students participated, the relations among dispositional forgiveness, externalizing problems (physical aggression and relational aggression) and internationalizing problems (depression and anxiety) were investigated. Correlational and multiple regression analyses indicated that dispositional forgiveness was negatively related to both externalizing and internalizing problems. These results suggest that forgiveness leads to a reduction in part of externalizing and internalizing problems.

収録刊行物

  • 教育心理学研究

    教育心理学研究 55(4), 526-537, 2007

    日本教育心理学協会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110006548959
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00345837
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    00215015
  • NDL 記事登録ID
    9328258
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-182
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  NDL-Digital 
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