"やりたいこと探し"の動機における自己決定性の検討 : 進路不決断に及ぼす影響の観点から Self-Determination Level of the Motivation for "Searching for Something to Commit to" : Effect on Career Indecision

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著者

    • 櫻井 茂男 SAKURAI SHIGEO
    • 筑波大学大学院人間総合科学研究科・心理学系 INSTITUTE OF PSYCHOLOGY, GRADUATE SCHOOL OF COMPREHENSIVE HUMAN SCIENCES, UNIVERSITY OF TSUKUBA

抄録

本研究の目的は,大学生の職業選択に関連すると考えられる"やりたいこと探し"の動機を明らかにし,その動機の自己決定性と進路不決断との関連を検討することであった。まず,どの程度自己決定的な動機で職業選択に関わる"やりたいこと探し"をしているかを測定する尺度を作成し,信頼性と妥当性を検討した。尺度項目の因子分析の結果から,やりたいことを探す動機として,非自己決定的な「他者追随」,自己決定性においては中間的な「社会的安定希求」,自己決定的な「自己充足志向」の3因子が抽出され,尺度の信頼性と妥当性が確認された。作成された"やりたいこと探し"の動機尺度を用いて,"やりたいこと探し"の動機の個人差と進路不決断との関連を検討したところ,"やりたいこと探し"の動機のうち,非自己決定的な動機である「他者追随」が相対的に高い非自己決定的動機群は,進路不決断の面で問題を抱えている可能性が示唆された。本研究で得られた結果は,現代青年のキャリア意識として広く支持されている"やりたいこと"志向と職業選択との関連を検討する上で意義があると考えられる。

The purposes of the present study were to investigate the motivation for "searching for something to commit to" within career choices, and to examine the link between the self-determination level of such motivation and career indecision. Base on self-determination theory (Ryan & Deci, 2000), a scale to measure motivation for "searching for something to commit to" within career choices was constructed, and its reliability and validity were examined. A survey was administered to 399 university students. Factor analysis identified 3 factors or subscales : "self-fulfillment orientation", "social position orientation", and "following others". These factors differed as to the level of self-determination. The reliability and validity of the scale were confirmed. Using cluster analysis and ANOVA, the relation between self-determination level as measured by the scale and career indecision was examined. The results indicated that the absence of self-determined motivation to "search for something to commit to" could lead to career indecision. It was suggested that a sense of self-determination in "searching for something to commit to" could be linked to adaptation for career choices.

収録刊行物

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110006668324
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00345837
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    00215015
  • NDL 記事登録ID
    9482115
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-182
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS 
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