中学生の教師に対する信頼感と学校適応感との関連 Trust for teachers and school adjustment: a study of junior high school students

この論文をさがす

著者

    • 中井 大介 Nakai Daisuke
    • 筑波大学大学院人間総合科学研究科:日本学術振興会 University of Tsukuba, Graduate School of Comprehensive Human Sciences:Japan Society for the Promotion of Science

抄録

本研究の目的は,学校教育における教師と生徒の信頼関係の重要性と,思春期における特定の他者との信頼関係の重要性を踏まえ,中学生の教師に対する信頼感と学校適応感との関連を実証的に検討することであった。中学生457名を対象に調査を実施し,「生徒の教師に対する信頼感尺度」と「学校生活適応感尺度」との関連を検討した。その結果,(1)生徒の教師に対する信頼感は,生徒の「教師関係」における適応だけではなく,「学習意欲」「進路意識」「規則への態度」「特別活動への態度」といった,その他の学校適応感の側面にも影響を及ぼすこと,(2)各学年によって,生徒の教師に対する信頼感が各学校適応感に与える影響が異なり,1年生では教師に対する「安心感」が一貫して生徒の学校適応感に影響を与えていること,(3)一方,2年生,3年生では「安心感」に加えて,「不信」や「役割遂行評価」が生徒の学校適応感に影響を与えるようになること,(4)各学年とも,生徒の教師に対する信頼感の中でも,教師に対する「安心感」が最も多くの学校適応感に影響を及ぼしていること,(5)「信頼型」「役割優位型」「不信優位型」「アンビバレント型」といった生徒の教師に対する信頼感の類型によって生徒の学校適応懸か異なること,といった点が示唆された。

The present study investigated the relations between students' trust for teachers and school adjustment. A sample of 457 junior high school students completed questionnaires, and the results were as following. (1) Students' trust for teachers influenced not only the student-teacher relationship but also other aspects of school adjustment including "willingness to learning," "future direction," "attitude toward school rules," and "attitude toward school activities." (2) At each grade level, students' trust for teachers had a different influence on adjustment to school life. In seventh grade, a "sense of security" toward teachers consistently influenced how they adapted to school. (3) In the eighth and ninth grades, in addition to "sense of security," "distrust" and "evaluation of role accomplishment" also had an influence. (4) At all three grade levels, in relation to students' trust for teachers, "sense of security" had the greatest influence on school adjustment. (5) School adjustment depended on the pattern of students' trust for teachers, e.g., a "trust type," "role dominance type," "distrust dominance type," and "ambivalent type."

収録刊行物

  • 発達心理学研究

    発達心理学研究 19(1), 57-68, 2008-05

    一般社団法人日本発達心理学会

被引用文献:  1件中 1-1件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110006668443
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10229548
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    雑誌論文
  • ISSN
    09159029
  • NDL 記事登録ID
    9481555
  • NDL 雑誌分類
    ZS2(科学技術--心理学)
  • NDL 請求記号
    Z19-3071
  • データ提供元
    CJP引用  NDL  NII-ELS 
ページトップへ