自閉症者の空間的注意 : 弁別課題を伴うギャップ-オーバーラップ課題による検討 Spatial Attention in Individuals With Autism : Gap Overlap Task With Discrimination

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抄録

視野の中心に提示される刺激図形に続いて周辺視野に提示される刺激図形に対するサッカード眼球運動反応時間を計測し、自閉症者の空間的注意の特徴を検討した。周辺刺激提示の200ms前に中心刺激が消失するギャップ条件と中心刺激が提示されたままで周辺刺激が提示されるオーバーラップ条件を設定し、特定の刺激図形に対するボタン押しを求めた。対象者は自閉症者16名、知的障害者17名、健常者14名であった。自閉症者においても、オーバーラップ条件では潜時の短いサッカードが抑制されたことから、刺激弁別を求めることで中心刺激への注意の焦点化が可能になることが示された。また、自閉症者の平均反応時間はオーバーラップ条件でのみ健常者に比べ有意に長かったことから、注意を向けた対象が消えないと注意解放が困難になることが示唆された。しかしながら、注意解放の困難さは自閉症者のみの特徴であるというにはさらなる検討を要する。

We examined spatial attention in individuals with autism, using the gap overlap task with a discrimination task. Participants were 16 individuals with autism, 17 individuals with mental retardation whose chronological age and IQ were matched to the individuals with autism, and a control group of 14 age-matched adults with no disabilities or health problems. We recorded the saccadic reaction times to a peripheral stimulus presented subsequent to a stimulus in the central visual field. In the gap condition, the central stimulus disappeared 200 ms before the peripheral stimulus was presented; in the overlap condition, the central stimulus remained during the presentation of the peripheral stimulus. Participants were asked to push a button when a target stimulus appeared as either the central stimulus or the peripheral stimulus. In both the autism group and the control group, the occurrence of a shorter latency saccade was inhibited in the overlap condition compared with the gap condition. The results suggest that individuals with autism can engage their attention to a central stimulus when discrimination is required. Saccadic reaction times in the autism group were significantly longer than in the control group in the overlap condition, but not in the gap condition. The gap effect, i.e., the difference in saccadic reaction times between the overlap condition and the gap condition, was larger for the autism group than for the control group. However, the autism group did not differ in saccadic reaction times from the group with mental retardation.

収録刊行物

  • 特殊教育学研究

    特殊教育学研究 42(5), 321-328, 2005

    一般社団法人 日本特殊教育学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110006785918
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00172513
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    03873374
  • NDL 記事登録ID
    7381281
  • NDL 雑誌分類
    ZF9(教育--各科教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-314
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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