教員のICT活用指導力の能力分類と回答者属性との関連 Grouping of Teacher's Competences Using ICT by Factor Analysis

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抄録

文部省は教員のICT活用指導力の基準を2007年2月に公表した.その中の5つのカテゴリーに属する18のチェック項目について,多くの教員(2,031名)に自己評価してもらい,因子分析をした.その結果,(1)授業でのICT活用,(2)情報モラルの指導,(3)準備・校務等でのICT活用,(4)児童生徒のICT活用支援の4つの因子が得られた.ただし,高等学校の場合は,保護者等とのコミュニケーションに関係する1つの項目が(3)の因子に入らない結果となった.また,教員研修の受講の有無と回数などの教員の属性に対する4つの因子の値を示し,それぞれの属性における因子の関わいこついて考察した.

The Ministry of Education announced officially in February 2007 the standard of teacher's ICT use instruction ability, which is classified into five categories and composed of 18 checklists. Many school teachers were requested to evaluate these checklists themselves, and 2,031 teachers were answered. After conducting factor analysis, four factors of ICT use ability were obtained in this paper. They are (1) ability to teach by ICT in class, (2) ability to instruct regarding information morals, (3) ICT use for preparation and school affairs and (4) Support for students' ICT use. In addition, the values of four factors were investigated respectively about teacher's various attributes and the relation between the attribute and factors.

収録刊行物

  • 日本教育工学会論文誌

    日本教育工学会論文誌 32(1), 79-87, 2008

    日本教育工学会

参考文献:  2件中 1-2件 を表示

被引用文献:  3件中 1-3件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110006792157
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11964147
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    13498290
  • NDL 記事登録ID
    9552501
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-904
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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