学校教育の情報化調査における回答者の違いによる分析 Analysis About the Differences Between Types of Respondents for the Infomatization of School Education

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抄録

教育の情報化の推進に関するアンケート調査を全国の5,000校に発送し,3,869名の教員と2,019名の管理職からの回答を得て,推進のための要因と阻害要因等に関する学校種の違い,教員の経験年数,学校に対するコンピュータや電子メールアドレスの支給の有無,教員の性別の違い等について分析した,その結果,小学校から中学校,高等学校になるにしたがって学校に対するコンピュータ等の整備が進んでいるが,利用については逆に減少していること,男性教員の方が女性教員より利用度が高いこと,授業でのコンピュータ等の利用度は小学校の方が高いこと,教員の経験年数が10年以上20年未満の教員の利用度が高いこと,コンピュータが学校等から支給されている教員の利用が有意に高いことなどを明らかにした.

Questionnaires on the informatization of school education were sent out to 5,000 schools across the nation and responses were received from 3,869 teachers and 2,019 administrative teachers such as principals. Using their responses, the differences between types of schools, teachers' years of experience teaching, the providing of computers and e-mail addresses to teachers by their schools and teachers' gender were analyzed. As a result, it was noted that the providing of computers to teachers increases from elementary school to lower secondary school to upper secondary school, however, the use of computers decreases. The percentage of computer use is higher for male teachers than female teachers, and the percentage of computer use in class is higher in elementary schools. Computer use is more frequent for teachers with more than 10 years but less than 20 years teaching experience, and computer use is significantly higher for teachers who are provided PCs by their schools.

収録刊行物

  • 日本教育工学会論文誌

    日本教育工学会論文誌 31(2), 249-257, 2007

    日本教育工学会

参考文献:  3件中 1-3件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110006794714
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11964147
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    REV
  • ISSN
    13498290
  • NDL 記事登録ID
    9267479
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-904
  • データ提供元
    CJP書誌  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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