データマイニングを活用した学習方略フィードバックシステムの開発(<特集>学習オブジェクト・学習データの活用と集約) Developmet of a Feedback System of Learning Strategy to Students Utilizing Data Mining Technology(<Special Issue> Application and Aggregation of Learning Objects and Learning Data)

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抄録

本研究では,高校生から得られたデータに基づいて,データマイニングを活用した学習方略フィードバックシステム「学習ナビ」を開発した.システムの試験運用をふまえ,(a)モデルの妥当性(b)学習ナビで利用したメタファの有効性(c)ユーザからの主観的評価の観点から評価を行い,以下の結果を得た.(a)モデルが仮定する学力差が評価モニタにもみられ,モデルの妥当性が示唆された.(b)学習方略の達成度を表す信号機メタファについて,解説画面の閲覧時間の差から有効性が確認された.学習方略の順序性を表す一本道メタファは,評価モニタの約半数の理解を得た.(c)一部のユーザからアニメーションの長さを指摘された以外は,システム全体として好意的な評価を得た.

We developed a feedback system of leaning strategies based on models created by using data mining technology which is applied to the data obtained from high school students. After trial use of this system, we evaluated the system from the point of view as follows. a.Validity of the models. b.The effectiveness of metaphors built into the system. c.Subjective evaluation from users. The results were as indicated below. (a) Validity of the models was verified, because the difference of academic ability estimated from the models was observed in the data obtained from monitor test. (b) The signal metaphor which represents the achievement levels of learning strategies was turned out to be effective, because the length of the time spent to read the explanation of leaning strategies differed according to the color of signal, while the direct road metaphor which represents the order of learning strategies was understood by nearly half of the students. (c) Some users insisted the animations used in the system were too long, but the evaluation as a whole system was favorable.

収録刊行物

  • 日本教育工学会論文誌

    日本教育工学会論文誌 31(3), 307-316, 2007

    日本教育工学会

参考文献:  13件中 1-13件 を表示

被引用文献:  4件中 1-4件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110006794719
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11964147
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    13498290
  • NDL 記事登録ID
    9370896
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-904
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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