Design of a Project Based Learning Support System That Adopts Features of Design Education
-
- YAEGASHI Kazaru
- College of Business Administration, Ritsumeikan University
-
- MOCHIZUKI Toshio
- Center for Research and Development of Higher Education, The University of Tokyo
-
- KATO Hiroshi
- National Institute of Multimedia Education
-
- NISHIMORI Toshihisa
- Center for Research and Development of Higher Education, The University of Tokyo
-
- NAGAMORI Yusuke
- Graduate School of Comprehensive Human Sciences, University of Tsukuba
-
- FUJITA Shinobu
- Spiceworks Corporation
Bibliographic Information
- Other Title
-
- デザイン教育の特徴を取り入れたプロジェクト学習支援機能の設計
- デザイン キョウイク ノ トクチョウ オ トリイレタ プロジェクト ガクシュウ シエン キノウ ノ セッケイ
Search this article
Abstract
高等教育のPBLにおいて,学生が授業時間外の分散環境でも,クラス全体および他グループの活動を意識して,グループ作業を円滑に進めるために,これまでに筆者らが開発してきたPBL支援グループウェアに実装する新機能を設計した.新機能には,常に他者の作業の様子が見え,他者間の会話が自然に聞こえてくるという特徴を持つ,美術大学のデザイン教育における「工房・スタジオ的学習空間」の要素を取り入れた.これを大学授業で利用したところ,学習者に対し,他グループから常に見られていることで自グループの作業への意識を高め,自分の作業の調整を促進する効果が示された.
Journal
-
- Japan Journal of Educational Technology
-
Japan Journal of Educational Technology 31 (Suppl.), 193-196, 2008
Japan Society for Educational Technology
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390001205228449024
-
- NII Article ID
- 110006794786
-
- NII Book ID
- AA11964147
-
- ISSN
- 21896453
- 13498290
-
- NDL BIB ID
- 9381782
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- NDL
- CiNii Articles
- KAKEN
-
- Abstract License Flag
- Disallowed