我が国における学力向上を目指したICT活用の現状と課題(<特集>学力向上を目指したICT活用のデザイン・実践・効果) Current Status and Issues of ICT Use in Teaching to Improve Scholastic Abilities in Japan(<Special Issue>Design and Assessment of ICT Usage in Schools to Improve Scholastic Abilities)

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

我が国における学力向上を目指したICT活用は,ICT環境の整備施策や「情報教育に関する手引」をはじめとする指針等によって推進されてきた.ICT活用が学力に及ぼす効果についても検討され,学術的にも立証されている.学力向上を目指したICT活用に関する実践もさまざまに行われてきた.しかし,ICT環境の整備や教員のICT活用指導力の現状には,まだ多くの課題が横たわる.本総説では,我が国における学力向上を目指したICT活用の歴史的経緯や実践の現状について整理し,今後の課題について検討する.

In Japan, ICT use in teaching to improve scholastic abilities has been driven forward by policies about distribution of ICT environment and guidelines about informatization of schools. Some survey analysis for the effects of ICT use have discussed, and confirmed scientifically. In addition, several kinds of teaching practices of ICT use to improve scholastic abilities have been proposed and gradually generalized. However, current condition of distribution of ICT environment and teachers' skills of ICT use to enhanced teaching effect are faced many challenges. This paper presents a review of historical viewpoint of policies of ICT distribution, current status of practical studies of ICT use, and check up challenges for the future.

収録刊行物

  • 日本教育工学会論文誌   [巻号一覧]

    日本教育工学会論文誌 32(3), 253-263, 2008 

    日本教育工学会

参考文献:  27件

被引用文献:  6件

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110007023968
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11964147
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    REV
  • ISSN
    13498290
  • NDL 記事登録ID
    9781278
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-904
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
ページトップへ