一斉授業の授業過程におけるICT活用の目的・頻度・タイミングに関する調査(<特集>学力向上を目指したICT活用のデザイン・実践・効果) Investigation of Teachers'Purpose, Frequency and Timing of ICT Use in Class Process of Whole Class Teaching(<Special Issue>Design and Assessment of ICT Usage in Schools to Improve Scholastic Abilities)

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

日常的にICT活用を行っている教員を対象とし,一斉授業の授業過程におけるICT活用の目的・頻度・タイミングについて調査した.その結果,次の点が明らかとなった.1)1単位授業時間(45分)の中で,ICT活用を平均3.3回行っており,ICT活用の時間の平均は19.0分であった.授業の最初の5分間でICT活用が行われていた授業は83%であるが,その後にICT活用が行われた授業は常に半数前後であった.2)ICT活用の目的は,導入では課題の提示,展開では教員の説明資料,まとめでは繰り返しによる定着が最も多かった.3)教員が活用するICT機器は,プロジェクタが最も多く,次いで実物投影機,コンピュータの順であった.4)ICT活用の目的と教員が活用する機器の間には明確な一致が見られなかった.

ICT use in the class process of the whole class teaching was investigated. The investigation object is teachers who are daily using ICT in their teaching. As a result, the following respect became clear. 1) ICT had been used 3.3 times on the average among the class of 45 minutes. Averages of the required time of ICT use were 19.0 minutes. ICT had been used 83% in the period of first 5 minutes of the class, about 50% after period of first 5 minutes. 2) Material for the explanation by the teacher brought the purpose of the ICT use, presentation of the study task brought in the introduction stage, repetition study for established brought at the last stage. 3) ICT equipments that the teacher utilized were a lot of projectors, document cameras and computers. 4) A clear coincidence was not observed between ICT equipment and the purpose of using ICT.

収録刊行物

  • 日本教育工学会論文誌

    日本教育工学会論文誌 32(3), 285-291, 2008

    日本教育工学会

参考文献:  4件中 1-4件 を表示

被引用文献:  5件中 1-5件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110007023971
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11964147
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    13498290
  • NDL 記事登録ID
    9781334
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-904
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
ページトップへ