コア・カリキュラム運動に見られる資料を活用した教育 The Education of Material Use in Core Curriculum Movement in 1945-1953

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

日本の占領期には多様な教材を用いる学校教育が占領軍,文部省の双方から提唱され,戦後新教育と呼ばれる教育運動が展開していた。本論文では占領期に学校図書館がどう求められていたかを探るため,戦後新教育の代表例であるコア・カリキュラム運動の実践が資料を活用した教育をどう扱っていたかを考察することを目的とし,運動のモデルとなったアメリカのヴァージニア・プログラムとともに,実践の事例として明石附小プランを検討した。その結果,ヴァージニア・プログラムが多様な資料を用いた教育活動を提唱したこと,明石附小プランが資料を活用する能力の育成や図書館の利用を提唱していたこと,が明らかになった。よって,明石附小プランは資料を活用した教育のために,部分的に学校図書館の利用を想定していたと考えられる。また,プランが運動においてモデル事例であったことから,運動全体においても資料を活用した教育が想定されたことが示唆された。

During the occupation period of WWII (World War II) in Japan, a reform of school education was conducted by the General Headquarters of the Supreme Commander for the Allied Powers (GHQ/SCAP) and the Ministry of Education in Japan. In the process of the reformation, "the new education movement after WWII" emerged from school teachers. "Core Curriculum Movement" is one of the education movements by some of the teachers. This study examined how the practice of the movement took up the education of material use in 1945-1953, for exploring the needs of school library at that time in Japan. Especially, this study focused on "the plan of Akashi elementary school attached to Hyogo normal school for woman". The study found two points of the the material use for learning. First, The method of the plan was based on the Virginia elementary school program using large varieties of material. Second, in the process of learning activities of the plan, the teachers of the school conducted the student getting the material use skill and using library. Therefore, the teachers brought in the American education of material use to the plan, and was partly assumed the education using school library. Furthermore, this study suggested that the material use education was assumed on the other plans in the movement.

収録刊行物

  • 日本図書館情報学会誌

    日本図書館情報学会誌 54(3), 188-203, 2008

    日本図書館情報学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110007087484
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11333306
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    13448668
  • NDL 記事登録ID
    9670856
  • NDL 雑誌分類
    ZU8(書誌・図書館・一般年鑑--図書館・ドキュメンテーション・文書館)
  • NDL 請求記号
    Z21-133
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
ページトップへ