アメリカの大学図書館における情報リテラシー教育活動 : ハーバード大学等の事例から(<特集>情報リテラシー)  [in Japanese] Information literacy education activities in American university libraries : case study of Harvard University libraries etc(<Special feature>Information literacy)  [in Japanese]

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Abstract

筆者は2007年3月から1年間,研修としてハーバード大学イェンチン図書館に滞在した。研修期間中に見聞したハーバード大学,マサチューセッツ州立大学アマースト校,その他のアメリカの大学図書館におけるオリエンテーションや講義をもとに,情報リテラシー教育活動の事例について報告する。また,日米間に違いがあるかどうかについて考察する。日米とも同様の課題を抱えていること。その一方で,web技術やデジタルメディアの活用,コミュニケーションの形成の仕方に違いがあること,等。

The author spent one year at the Harvard-Yenching Library on an internship beginning in March 2007. He observed a number of orientations and instruction classes at Harvard University, University of Massachusetts Amherst, and other university libraries in the U.S. This article describes some cases of information literacy education activities and points out the differences and similarities between Japan and the U.S. Both American and Japanese university libraries encounter similar difficulties in their activities. Meanwhile, they utilize web technology and digital media, and build communication with users through their activities.

Journal

  • The journal of Information Science and Technology Association  

    The journal of Information Science and Technology Association 59(7), 334-340, 2009-07-01 

    Information Science and Technology Association (INFOSTA)

References:  16

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007331637
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10005857
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09133801
  • NDL Article ID
    10261496
  • NDL Source Classification
    ZU8(書誌・図書館・一般年鑑--図書館・ドキュメンテーション・文書館)
  • NDL Call No.
    Z21-144
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  IR 
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