日本語版批判的思考能力尺度の構成と性質の検討 : コーネル批判的思考テスト・レベルZを用いて Development and Evaluation of a Critical Thinking Ability Scale from Cornell Critical Thinking Test Level Z

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抄録

本研究では,批判的思考を支える能力を測定するための尺度としてコーネル批判的思考テスト・レベルZ(ENNIS et al.1985)を用いて,日本語版批判的思考能力尺度を構成した.まず,コーネル批判的思考テスト(ENNIS et al.1985)を日本語に翻訳し,その内的整合性および難易度を検討した.さらに,批判的思考態度尺度,および認知能力としての知能を測定する京大SXとの関係性を検討した.大学生43名に対し,批判的思考能力尺度,批判的思考態度尺度,認知能力尺度を実施した.そして,批判的思考能力尺度について検討した結果,尺度の内的整合性が得られ,課題の難易度は適切であることが確認された.また,批判的思考能力尺度得点と言語性の認知能力尺度得点との間には正の相関がみられ,この尺度には言語能力が関わることが示された.そして,批判的思考能力尺度と情意的側面を測定する批判的思考態度尺度とは,関係性がみられず,それぞれ独立した尺度であることが示された.

In this study, we developed and evaluated a critical thinking ability test in Japanese based on the Cornell critical thinking test level Z (Ennis et al., 1985). The first step involved the translation of the original test into Japanese. Subsequently, we assessed the internal consistency and difficulty level of the translated version of the test. Finally, we also assessed the relationship of the translated version of the instrument with a critical thinking disposition scale and with the Kyodai SX instrument, which includes a verbal and a nonverbal intelligence scales. Forty-three students completed the Japanese version of the critical thinking ability test, the critical thinking disposition scale, and the intelligence scales of the Kyodai SX test. Results confirmed that the internal consistency and the difficulty level of the Japanese critical thinking ability test were appropriate. Moreover, the scores in the Japanese critical thinking ability test were positively correlated with scores in the verbal intelligence scale of the Kyodai SX test but presented no correlation with the scores in the nonverbal intelligence scale of the test or with the critical thinking disposition scale. These results suggest that these two components of critical thinking (i.e., ability and disposition) are independent of each other.

収録刊行物

  • 日本教育工学会論文誌

    日本教育工学会論文誌 33(4), 441-448, 2010

    日本教育工学会

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各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110007539016
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11964147
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    NOT
  • ISSN
    13498290
  • NDL 記事登録ID
    10589057
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-904
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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