徳島大学工学部の工学啓蒙活動の新入学生への影響 : 科学体験フェスティバルin徳島〜エンジニアリングフェスティバルまで  [in Japanese] Tracing the Effects of the Propagation of Information on Engineering Carried out in the Faculty of Engineering, The University of Tokushima, on the Freshmen in the Faculty : From "Science Summer Festival in Tokushima" to "Engineering Festival"  [in Japanese]

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Author(s)

    • 杉山 茂 Sugiyama Shigeru
    • 徳島大学大学院ソシオテクノサイエンス研究部先進物質材料部門 Department of Advanced Materials, Institute of Technology and Science, The University of Tokushima

Abstract

In the present paper,the influence of the propagation of engineering-related information on the freshmen in the Faculty by the Faculty of Engineering,The University of Tokushima,through projects such as the "Science Summer Festival in Tokushima", "Kougaku Taiken Daigaku Kouza (Experiences of the University ofEngineering)","Open Campus". "Shutcho Kougi (Lecture by Professars of the Faculty at a High School)" and "Engineering Festival" on freshmen in the Faculty has been described. As is generally expected, the familiarizing of the high-school students with the subject of engineering seems to be the most basic objective of the propogation of information on the subject of engineering. However it should be noted that the faculty freshmen have also pointed out an additional advantageous effect of the content of above-mentioned propagation project such as "Science Summer Festival in Tokushima": they have also proved useful in familiarizing pupils wiih the subject of engineering.全国の大学では,工学離れを紡ぐため様々な取り組みを行っているが、その具体的効果の検証を行った例はほとんどない。本論文では,徳島大学工学部が実施している工学啓蒙活動,具体的には,科学体験フェスティパルin徳島(幼児~中学生対象)、工学体験大学講座(高校生対象)オープンキャンパス(高校生対象),出張講義(高校生対象)およびエンジニアリングフェスティバル(高校生~社会人対象)の工学部新入生への影響をアンケート調査した結果に基づき検証を行った。大学の進路は,大学入試を具体的に考える高等学校在学時に決まるという認識が一般的である。本検証においても,高等学校在籍時に受けた上記の啓蒙活動が,本学工学部への入学に大きな影響を与えていることは認められた。しかしながら,小学校入学前後の比較的低年齢時に受けた啓蒙活動も,徳島大学工学部入学,さらには徳島県から全国への理系進学に大きな影響を与えていることが明らかとなった。

Journal

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110007598028
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA1199130X
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Departmental Bulletin Paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    18811256
  • NDL Article ID
    10645822
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z71-R151
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IR 
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