協調学習に対するデザイン実験アプローチ : 小学校における長期的な実践研究からの知見(<特集>学習場面における他者との関わり-理論,実践,システム開発)
-
- 村山 功
- 静岡大学大学院教育学研究科
書誌事項
- タイトル別名
-
- A Design Experiment Approach to Collaborative Learning : Findings from Long-Term Practical Studies in Elementary School
- 協調学習に対するデザイン実験アプローチ--小学校における長期的な実践研究からの知見
- キョウチョウ ガクシュウ ニ タイスル デザイン ジッケン アプローチ ショウガッコウ ニ オケル チョウキテキ ナ ジッセン ケンキュウ カラ ノ チケン
この論文をさがす
抄録
This paper recites several findings from eleven years of practical studies on collaborative learning in an elementary school, based on a design experiment approach. Based on the theory of Bereiter & Scardamalia, series of researches were planned to change the class into a knowledge-building community. Because use of a computer system is not sufficient to make students learn collaboratively, learning tasks and curriculum should be designed for collaboration. For the design of learning tasks and curriculum, researchers and teachers have to collaborate across each other's borders. The prescriptive theory is important for the design experiment approach because it gives us goals and methods for evaluation.
収録刊行物
-
- 科学教育研究
-
科学教育研究 34 (2), 61-70, 2010
一般社団法人 日本科学教育学会
- Tweet
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1390001205751374080
-
- NII論文ID
- 110007642195
-
- NII書誌ID
- AN00036978
-
- ISSN
- 21885338
- 03864553
-
- NDL書誌ID
- 10762460
-
- 本文言語コード
- ja
-
- データソース種別
-
- JaLC
- NDL
- CiNii Articles
-
- 抄録ライセンスフラグ
- 使用不可