ミラー効果に基づく相互チュートリアルによる複数インタフェースでの操作方法学習支援

書誌事項

タイトル別名
  • ミラー コウカ ニ モトズク ソウゴ チュートリアル ニ ヨル フクスウ インタフェース デ ノ ソウサ ホウホウ ガクシュウ シエン
  • A Mirror-effect-based Mutual Tutorial System for Learning Operations on Different Interfaces of the Same Software Service
  • モバイルユーザ支援

この論文をさがす

抄録

近年,多くのユーザがPCや携帯電話,カーナビなど複数種類の情報端末機器を所有,利用するようになってきた.これにともない,同一のサービスを環境に応じてインタフェースを変更しながら利用可能な仕組みへの要求も高まっている.しかし複数種類の端末機器を使用する際には,同一のシステムであっても各機器に備わるインタフェースでの操作方法を個別に習得しなければならず,扱える端末機器が増えるほどユーザの負担は増大する.本論文ではこの問題を,ミラー効果に基づく相互チュートリアル機能を各インタフェースに持たせることで解決する.ミラー効果に基づく相互チュートリアルとは次の2つの特徴を持つ操作方法の学習支援機構である.(1) 同一システム上の同一タスクを実行する際には,どのインタフェースを使用する際であっても,同一のプログラムと入力データが利用されることに着目し,異なるインタフェース上で同一の操作結果が得られる操作手順を生成する.(2) ユーザがあるインタフェースを利用した際に,同一タスクを他のインタフェースで実行するための操作手順を生成・デモンストレーションすることで他のインタフェースでの操作方法を自然に身につけさせる.カーナビでのメニュー操作インタフェースからPCでの自然言語インタフェースへの相互チュートリアル機能を実装したシステムの評価では,タスク達成時間が約24%短縮,入力文の受理率は約17%向上し,その有効性が示された.

Recently, cell phones, PCs and car navigation systems are increasingly used for taking advantage of a single software service. Although such a system typically offers different interfaces according to the users' environments, not every user is familiar to the operation of all the available devices; hence, the users face difficulties in switching from one device to another. One of the biggest problems of a service accessible from multiple devices is that the users must learn different operations on different interfaces. Needless to say, this is a heavy burden on the users and it is desirable to alleviate the load. To solve this problem, we propose a mirror-effect-based mutual tutorial system to support learning operations on different interfaces. The basic functions of our tutorial system involve the following two procedures. 1) By focusing on a pair of a program and its input data for conducting a task, the system generates operation procedure to perform the same task on different interfaces. 2) By demonstrating the generated procedures, the system helps the users learn operations on different interfaces. It is experimentally confirmed that the tutorial system improves the usability. The task completion time is reduced by 24% and the input acceptance rate is increased by 17%.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ