“矢印タグ” を利用したテレビ用ウェブブラウザ・リンク選択方式

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  • A Link Selection Technique Using “Arrow Tag” for Web Browsers on TV

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近年,テレビやテレビゲーム機にもウェブブラウザが搭載されるようになり,リモコンを使い,テレビ画面上でウェブページを閲覧することが可能になった.しかし,既存の操作方式は必要とされるキー押下回数が多い等,使いにくいのが現状である.そこで本論文では,テレビ用ウェブブラウザのための新しいリンク選択方式として,「矢印タグ方式」を提案する.提案方式では,矢印タグと呼ばれる矢印記号列を画面上の各々のリンクに割り当てる.ユーザは,テレビ画面に目を向けたまま,方向キーを数回押下するだけで所望のリンクを選択できる.実験の結果,矢印タグ方式では従来のフォーカス移動方式や数字タグ方式よりも速く操作でき,多くの被験者が従来の方式より好むことが明らかになった.

Television sets and video game consoles equipped with a web browser have appeared, and we are now able to browse web pages on television screens. However, existing navigation techniques are too difficult in this situation. In this paper, we propose Arrow Tag, a new link selection technique for web browsers on TV. In this technique, sequences of arrow signs called Arrow Tags are assigned to the links of the web pages, so users can select the links by pushing the four direction keys a few times, while keeping her/his gaze fixed on the television screen. User studies show that Arrow Tag significantly outperforms the conventional techniques of Focus Move and Number Tag. Moreover, most participants preferred Arrow Tag over either Focus Move or Number Tag.

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