一般教室での日常的利用を考慮したデジタルペン授業システムの改良(教育システム開発論文,<特集>学習・教育支援のための技術開発) Improvement of Digital Pen Learning System for Daily Use in Classroom(Paper on Educational System Development,<Special Issue>Development of Learning and Educational Technologies)

この論文をさがす

著者

抄録

本稿では,一般教室における無線デジタルペンを利用した授業システムを,日常的な運用を可能とするために行った2つの改良について述べる.まず我々が構築してきた超音波方式ペンとPDAによるシステムの操作と準備作業を軽減するため,近年利用されているアノト方式によるデジタルペンを利用可能とし,両システムを比較した.その結果,後者のシステムによる簡便性および誤差の減少が,理解度の低い生徒の積極的参加を阻害せず,またシステムが筆記をチェックすることに対する,理解度の高い生徒の緊張感を緩和することを確認した.次にアノト方式デジタルペンを用いた授業実践時に,ペンIDと受講者,およびその座席の対応関係を管理する際の教師負担を軽減する「筆席マップ方式」を提案し,システムに導入した.小学校における実践を通じて,筆席マップ方式の可用性と有効性を確認した.

In this paper, we describe an improvement of AirTransNote, a student notes sharing system which facilitates collaborative and interactive learning in a regular lecture at conventional classrooms. Former AirTransNote employs ultrasonic pens and PDAs for collecting student notes on paper sheet. However the facilities required special skills and extra burdens for learners. We introduced anoto-based pens to reduce the burdens, and compared it with former system. From the experimental lectures, we confirmed that the simplicity and the stability of the anoto-based pen facilitate active participation of low-performing students. Also these factors reduced high-performing students' uneasy feeling for checking note by the system. Although the anoto-based pen is feasible, it requires teachers to manage relations between a penID, a learner, and a seat position. In order to relieve the burdens on managing relations, we proposed an instant sheet mapping method. The method utilizes learners' signatures on a special seatmap sheet, and dynamically relates the penID and the seat position from the signatures. We conducted an experimental lecture session at an elementary school, and confirmed the function effectively works for younger schoolchildren.

収録刊行物

  • 日本教育工学会論文誌

    日本教育工学会論文誌 34(3), 279-287, 2010

    日本教育工学会

参考文献:  15件中 1-15件 を表示

被引用文献:  1件中 1-1件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110007988938
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11964147
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    13498290
  • NDL 記事登録ID
    10934351
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-904
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  NII-ELS  IR  J-STAGE 
ページトップへ