情報推薦におけるユーザの価値判断基準モデルに基づくコンテキスト依存型ランキング方式

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タイトル別名
  • A Context-aware Ranking Method Based on User's Value Judgement Model for Information Recommendation

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抄録

情報推薦システムにより判定された推薦候補アイテム集合に対し,ユーザの状況すなわちユーザコンテキストごとに変化する価値判断基準に基づいたランキング手法を提案する.この価値判断基準はユーザコンテキストにより変化するため,一意なランキングを行うことはできない.そこで本論文では,ユーザコンテキストに依存するユーザの価値判断基準モデルを定義したうえで,このモデルに基づいたコンテキスト依存型ランキング手法を提案する.本手法の流れは次のとおりである.(1) 学習データからのユーザコンテキストに依存する価値判断基準モデルの構築.(2) 価値判断基準モデルに基づく推薦候補アイテム集合に対するランキング処理.本論文では,上記の各手順について説明し,飲食店情報推薦を対象とした被験者実験により,提案手法の有効性を示す.

This paper proposes a ranking method based on a user's value judgement model depending on user contexts. Since the user's value judgement is depending on user contexts, it is impossible to make a unique ranking. Therefore, in this paper, we define the user's value judgement model depending on user contexts, and propose a context-aware ranking method based on the model. This method consists of the following steps: (1) Makes user's value judgement model depending on user contexts from a user's training data set. (2) Makes a ranking for recommendation items based on the user's value judgement model. This paper explains each step and shows the effectiveness of the proposed method by using experimental results.

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詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050001337894439808
  • NII論文ID
    110007990029
  • NII書誌ID
    AA11464847
  • ISSN
    18827799
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00060719/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    article
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles
    • KAKEN

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