教育実習生の小学校体育科指導の心配に関する事例研究  [in Japanese] Concerns of Pre-service Teachers in Teaching Physical Education  [in Japanese]

Abstract

本研究は,国立H大学教員養成学部3年生が教育実習生として体育科の授業を指導する時,何を心配と感じるのか,また彼らが対処すべきと感じる課題は何かを明らかにすることを第1の目的とした。さらに,実習生がそれらの課題に対処するためにどのような援助を有効と考えているかを明らかにすることを第2の目的とした。21名の実習生の心配事を分類した結果と3名の学生のインタビューの解釈より以下のことが示唆された。まず第1に,5週間の教育実習中,実習生はクラス全員の子どもを安全に規律を守って運動させることを課題の中心と意識した。第2に,反省会や指導案の作成における指導教官との対話,教科の知識に関する同僚学生との対話が,目の前の子どもの実情に即して教室の規律を維持し,諸困難を処理するために必要な実践的知識の獲得に効果がある。第3に,指導教官の模範授業を観察する時期を1週目に限定せず,2週目以降にも設定する実習計画の改善が必要である。第4に,教育実習で学んだ体育の目標に関する実践的知識を学生が振り返り整理するために,体育の目標に関する理論的知識を学ぶ機会を事後指導に位置づけることが必要である。

The purpose of this study was to identify the concerns and the challenges of pre-service teachers in teaching physical education at the Faculty of School Education, Hiroshima University. Furthermore, this study aims to clarify what advice was effective for coping with the concerns and the challenges of these pre-service teachers. The results are summarized as follows; 1) The pre〜 service teachers were very conscious of classroom management as a task for five weeks; 2) In order to cope with this task, they receive practical knowledge of teaching through conversations with mentors and colleagues; 3) The mentors had better demonstrate their physical education lessons as a model to pre-service teachers after the second week of school experience; 4) It is recommended that theoretical knowledge of the aims and objectives of physical education is taught after the actual school experience to enable reflection and development of practical knowledge.

Journal

The Bulletin of Japanese curriculum research and development.   [List of Volumes]

The Bulletin of Japanese curriculum research and development. 25(4), 29-38, 2003-03-30  [Table of Contents]

JAPAN CURRICULUM RESEARCH AND DEVELOPMENT ASSOCIATION

Cited by:  1

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Codes

  • NII Article ID (NAID) :
    110008094470
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID) :
    AN00247430
  • Text Lang :
    JPN
  • Article Type :
    Journal Article
  • ISSN :
    02880334
  • NDL Article ID :
    6546908
  • NDL Source Classification :
    ZF1(教育)
  • NDL Call No. :
    Z7-1475
  • Databases :
    CJPref  NDL  NII-ELS  IR 

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