Reasoning Skillsの育成を目指した授業の実践--「子どものための哲学」プログラムを手がかりにして The Implementation of Classwork Aimed at Developing Reasoning Skills : Using the "Philosophy for Children" Program as a Guide

この論文をさがす

著者

抄録

本研究は,Philosophy for Children(以後,「子どものための哲学」とする)を手がかりに,Reasoning Skillsの育成を目指したカリキュラムを開発し,その授業の有用性を提案するものである。「子どものための哲学」では,教材開発,授業実践,能力測定等さまざまな研究が行われている。そこで「子どものための哲学」で中心的な役割を担うテキスト『ハリーストットルマイヤーの発見』をもとに,日本語版テキスト及び授業計画等のカリキュラムを作成し,授業実践及びReasoning Skills調査を行った。授業実践においては,Reasoning Skillsを用いながら哲学的な要素を含む討論を活発に行うことができた。また,Reasoning Skills調査においては,授業前と授業後の調査の平均値に有意な差が認められ,授業によるReasoning Skills育成の効果を確認することができた。

The purpose of this paper was to formulate a curriculum aimed at developing reasoning skills based on the Philosophy for Children program, and to propose the utility of such a curriculum. In the program various approaches, such as development of teaching materials, class practice and ability assessment, are investigated. The curriculum is composed of a number of reading texts. Harry Stottlemeier's Discovery, which is one of these textbooks, takes a leading role in the curriculum. In this research we created a Japanese version of this text and the accompanying curriculum, put it into practice in class and investigated reasoning skills. In the class practice, children actively discussed the content of the text, including philosophical elements, by applying reasoning skills. Moreover, in looking at the children's reasoning skills, the increase in scores from pretest to posttest was statistically significant. Our results confirmed that the class had a positive effect on the children's reasoning skills.

収録刊行物

  • 日本教科教育学会誌

    日本教科教育学会誌 28(1), 31-39, 2005

    日本教科教育学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110008094561
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00247430
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    02880334
  • NDL 記事登録ID
    7749074
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-1475
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS 
ページトップへ