Reasoning Skillの育成を目指した授業の実践(2)「子どものための哲学」プログラムの焦点的活用を通して The Implementation of Classwork Aimed at Developing Reasoning Skills II : Using the "Philosophy for CHildren" Program as a Guide

この論文をさがす

著者

抄録

本研究は,Reasoning Skillの育成を目指した授業を構想し,その有用性の検討を試みたものである。そのために,Reasoning Skillの事前評価を活かして,Philosophy for Children(以後「子どものための哲学」とする)の焦点的活用を取り入れた授業設計を行った。授業については,「子どものための哲学」プログラム,先行研究をもとに,日本語版のリーディングテキスト,教師用マニュアル,討論計画を作成し,実践を行った。Reasoning Skillの評価は,The New Jersey Test of Reasoning Skillsをもとに作られたReasoning Skill調査問題を用いて行った。Reasoning Skill調査においては,授業前と授業後の調査の平均値に有意な差が認められ,授業によるReasoning Skill育成の効果を確認することができた。

This study forms part of research to implement classes aimed at developing reasoning skills in children. This short thesis first looks at prior investigations of reasoning skills, which are a constant challenge for children. Following this, it discusses the design of a classroom curriculum to develop reasoning skills that focuses on the use of Harry Stottlemeier's Discovery of the Philosophy for Children Program. The curriculum targeted reasoning skills that are often difficult for children to learn, including the detection of underlying assumptions, the identification of suitable reasons, syllogistic reasoning (categorical), and the contradiction of statements. In order to do so, chapters 1, 8 and 9 of the program were used in class. The results showed that the average scores on reasoning skills tests conducted both before and after the class were significantly different and that reasoning skills development through in-class study was effective.

収録刊行物

  • 日本教科教育学会誌

    日本教科教育学会誌 29(2), 29-37, 2006

    日本教科教育学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110008094614
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00247430
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    02880334
  • NDL 記事登録ID
    8095574
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-1475
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS 
ページトップへ