幼児を対象とした空間表現システムによる空間表現の発達段階の取得

書誌事項

タイトル別名
  • ヨウジ オ タイショウ ト シタ クウカン ヒョウゲン システム ニ ヨル クウカン ヒョウゲン ノ ハッタツ ダンカイ ノ シュトク
  • Acquisition of Children's Developmental Stage of Spatial Expressions by Using an Expression System

この論文をさがす

抄録

空間表現能力の発達期である幼児に対し,幼児の認知空間を取得するとともに,空間表現能力の発達段階がどのような発達段階にあるのかを調べることを目的とした3D表現システムを開発した.本システムは,仮想的な3D空間内において2個の立方体の位置や向きを揃える機能,紙をある関係に配置する機能などの実験機能を搭載している.本システムを使用し,幼稚園児を対象として約半年間隔を空けた3回の評価実験を実施した.その結果,1)幼児は本システムの仮想的な3D空間を認知し,操作可能である,2)年齢が高くなるごとに空間表現能力も高くなる様子を把握することができた.また,本システムと知能テストの1つであるWPPSIとの比較を行った結果,3)本システムとWPPSIとの間に有意な相関が見られ,一方ではWPPSIでは測ることができない能力を本システムでは測定できる可能性があるという知見を得た.

The objective of this paper is to analyze how children develop their spatial expression ability in 3-D space. We prepared a 3-D expression system that has “Translation test”, “Rotation test” and “Paper layout test”. As an experiment, we collected data by using our 3-D expression system for children between the ages of 4 and 6 in a pre-school in August 2009, January 2010, and August 2010. We conducted a survey on correlation between the system and WPPSI. The results are summarized as follows: 1) Children are able to recognize virtual 3-D space of the system, and are able to express images in virtual 3-D space; 2) The data shows the trand that spatial expression ability in space becomes better with advancing ages; 3) We obtained correlatins between the system and WPPSI. The system can analyze some abilities that are difficult for WPPSI.

収録刊行物

被引用文献 (1)*注記

もっと見る

キーワード

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ