学部3,4年生を対象としたゼミナールにおける学習者要因・学習環境・学習成果の関係(<特集>新時代の学習評価) Analysis of Relationships among Learners' Factor, Learning Environment, and Learning Outcomes in Seminars for Third- and Fourth-year Students(<Special Issue>New Generation Learning Assessments)

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抄録

本研究の目的は,学部3,4年生が対象の専門教育としてのゼミナールにおける学習者要因(受講動機,学習意欲),学習環境の客観的側面(活動,教員による指導),学習環境の主観的側面(教員に対する評価,共同体意識),学習成果(汎用的技能の成長実感,充実度)の関係を実証的に検討することである.本研究では,国・私立大学13校を対象に質問紙調査を実施し,計387名のデータを用いて変数の構成を行った.本研究のデータは,個人レベルとゼミナールレベルを含む階層的データであるため,計304名のデータを2つのレベルに分けて相関係数を算出した.相関分析の結果,対人関係力および問題解決力の成長実感,充実度とゼミナールレベルで正の相関関係があるのは,受講動機,学習意欲,教員による指導,教員に対する評価,共同体意識などであることが示唆された.

The purpose of this study is to investigate the concept of the learners' factor, learning environment, and learning outcomes in the third-and fourth-year students' seminar, and then consider the relationships among these concepts. In this study, we conducted a survey of 13 universities using a questionnaire form and rating scale for 387 students. Because the multilevel data collected in this study includes individual and seminar levels, we divided the 304 students' data into "Within model" and "Between model" categories and calculated the correlation coefficients. The results of the analysis indicate that the following three variables correlate positively with the sense of community, growth in the skills of problem solving and personal relationship development, and satisfaction in seminar levels: (1) students' expectations for the learning environment as the reason for attending the seminar; (2) their motivation for aspiring to learn in cooperation with others; and (3) the teacher's instructional techniques.

収録刊行物

  • 日本教育工学会論文誌

    日本教育工学会論文誌 35(3), 157-168, 2011

    日本教育工学会

参考文献:  42件中 1-42件 を表示

被引用文献:  1件中 1-1件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110008897514
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11964147
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    13498290
  • NDL 記事登録ID
    023464205
  • NDL 請求記号
    Z7-904
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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