図書館における協調学習空間と学習の情意面の関係に関する調査  [in Japanese] Preliminary Survey of the Relationship between the Effect of Collaborative Learning Room in Library and Affective Side of Learning  [in Japanese]

Abstract

本研究では,図書館内に設置された協調学習空間の,学習者の学習の情意面に対する効果について検討を行った.協調学習空間内で学習していた利用者に対し,質問紙で協調学習空間内にある什器類,図書館内の文献利用のしやすさ等が学習者にもたらす効果と満足度について回答を求めた.その結果,可動性の高い机や小型のホワイトボードの有効性と図書館内の文献利用がしやすいことなどが高い値を示した.続いて各項目間で相関分析を行ったところ,協調学習空間内に設置された什器類のもたらす効果,図書館内の文献利用のしやすさ,協調学習空間内における学習の有効性の間に弱から中程度の有意な正の相関が確認された.

Journal

日本教育工学会論文誌   [List of Volumes]

日本教育工学会論文誌 35(Suppl.), 53-56, 2011-12-20  [Table of Contents]

Japan Society for Educational Technology

References:  10

You must have a user ID to see the references.If you already have a user ID, please click "Login" to access the info.New users can click "Sign Up" to register for an user ID.

Cited by:  1

You must have a user ID to see the cited references.If you already have a user ID, please click "Login" to access the info.New users can click "Sign Up" to register for an user ID.

Preview

Preview

Codes

  • NII Article ID (NAID) :
    110009327501
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID) :
    AA11964147
  • Text Lang :
    JPN
  • Article Type :
    Journal Article
  • ISSN :
    13498290
  • NDL Article ID :
    023515351
  • NDL Source Classification :
    ZF1(教育)
  • NDL Call No. :
    Z7-904
  • Databases :
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS  IR 

Share