皮膚電気活動を用いた数独問題の難易度評価

書誌事項

タイトル別名
  • Evaluation of SUDOKU Difficulty Levels Using the User's Skin Conductance Response

この論文をさがす

抄録

ペンシルパズルの一種である, 「数独 (ナンバープレイス)」 は近年世界的なブームとなっており,問題の自動生成や解法の解読など計算機科学的な研究だけではなく,人間の思考過程を解明する認知科学的な解析が行われるなど,様々な方面から研究が行われている.人間の認知過程の解明を目指す研究では,その方法の一つとしてチェスや将棋を初めとした思考ゲームにおける問題解決の思考に着目してきた.思考の記録には,ユーザにその過程を発話させ,その内容を分析する発話プロトコル解析が一般的に用いられてきた.しかしこの手法は,発話を行うことで思考が妨げられるといった問題や,発話されない無意識的な思考を扱うことができないといった問題点が挙げられる.そこで著者らは,「数独」におけるユーザの思考の分析手法として,意識的な行動である発話ではなく,無意識的に絶えず変化する生体情報に着目した.特に,人間の思考過程の移り変わりや計算に対する集中の有無を測定できる皮膚電気活動を用いて,数独を解くユーザのスキルレベルを導き出した.また,その解析から導き出したユーザのスキルレベルが,実際にどの程度対応できていたのかどうかを調べる評価実験を行った.A type of Pencil puzzle, "Sudoku(or Number Place)", has became world-wide popular in recent year. Sudoku puzzle generation and solving were researched from various fields, is not only computer science research but cognitive science research that ravel out human thinking processes. Cognitive science researcher focused on that is thinking processes of problem solving in games such as chess and shogi as one way. To analyze the thinking process, researcher used protocol analysis. However, this method has some problem that thinking is blocked by utterance and unconscious thinking is not used. In order to solve this problem, we focused on biological information that always changes unconsciously as analysis method of thinking but utterance. We examine users' skill level of sudoku by Skin conductance response that can measure change in thinking process and concentration. We examine users' skill level of sudoku by Skin conductance response that can measure change in thinking process and concentration.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1570572702893615232
  • NII論文ID
    110009422519
  • NII書誌ID
    AA11838947
  • 本文言語コード
    ja
  • データソース種別
    • CiNii Articles

問題の指摘

ページトップへ