Peaflet:ミュージアムにおける鑑賞体験を反映させた個人別リーフレット

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  • Peaflet : ミュージアム ニ オケル カンショウ タイケン オ ハンエイ サセタ コジン ベツ リーフレット
  • Peaflet: Personalized Leaflet that Reflects Appreciation Experience in Museums

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ミュージアムにおいて,個々の展示物に対する来場者の興味や関心の度合い(嗜好情報)を取得し,新たなサービスに結び付けていくことは重要な課題である.本研究では,来場者の嗜好を反映させた土産として,個人別にデザインされたリーフレット(Peaflet: Personalized Leaflet)を提供するサービスを提案してきた.基本的な設計理念は次の(1)から(3)によって構成される.(1)来場者は,Peafletを持ち帰ることを前提に,鑑賞しながら嗜好情報を入力していく.(2)鑑賞後には,手渡されたPeafletを見比べることで,他者との違いに気付き,より理解を深める.(3)ミュージアムには,入力された嗜好情報がフィードバックされる.本論文では,(1)と(2)について,Peafletの運用実験の結果について報告し,来場者に対するPeafletの有効性や効果としては,多くの実験協力者が好んでPeafletを選択し,お互いに自分のPeafletを見せ合うことで鑑賞後の会話のきっかけとして機能していたことを明らかにする.残る(3)については,いまだミュージアムに対するフィードバックとしてのPeafletの有効性について最終的な結果を得ていない.そこで,システムと実験結果を見ていただいたミュージアムに勤める専門家のインタビュを通じ,現時点でのシステムの有効性を検証する.

How to get feedback from visitors and connect those data to useful services in museum has remained an important challenge. In this research, we have proposed a service to provide personalized leaflet, Peaflet, which reflects appreciation experience in museums as a souvenir. Visitors input their preference to get their own Peaflet while at the same time museum gets feedback from the recorded data on Peaflet. In this paper, we report the result of experiments at the exhibition. From the experiment, most of participants preferred to get Peaflet and share it with. Furthermore, we evaluate the availability of Peaflet for museum in interviews with the experts.

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