相手との対戦感覚を高めるゲーム向け感情共有システムの提案と評価

書誌事項

タイトル別名
  • アイテ ト ノ タイセン カンカク オ タカメル ゲーム ムケ カンジョウ キョウユウ システム ノ テイアン ト ヒョウカ
  • Proposal and Evaluation of a System which Shares Feeling for Raising a Play Sense with a Partner at Fighting Game

この論文をさがす

抄録

対戦型ゲームを実施するときに,圧力センサを用いて直感的な入力を感情アイコンに変換して相手に感情を伝えるシステムを提案する.お互いの感情アイコンが同時に表示された場合に,その内容によって大きさが変化するインタラクション機能(共鳴機能)を実装することで,より相手とつながっている感覚を強める.適用実験の結果,約16秒に1回,圧力センサが押され,感情アイコンは「喜び」「悔しい」「からかう」の順で多く使用された.共鳴機能は1ゲームあたり,2.4回動作した.アンケート結果から,本システムを使用すると,離れた相手でも感情が伝わること,および相手(人間)と対戦している感覚が高められることが推測される.

We have developed a system, which shares feeling for fighting games that uses pressure sensors. The system transforms intuitive input into emotional icons. The resonance function that changes the sizes of icons by getting interactions between players was also implemented. The function may strengthen a connected sense more with partners. The results of experiments shows that the pressure sensor was pushed once in about 16 seconds, and feelings icons of “joy” “annoyed” and “playing a joke” was used much order. As for the resonance function, 2.4 times per the game worked. Questionnaire results suggested that feelings came with the remote partner and the sense that faced a human being was raised when they used this system.

収録刊行物

詳細情報

問題の指摘

ページトップへ