アジャイル型ソフトウェア開発PBLにおけるCCBRを拡張したコードレビュー支援環境の提案

書誌事項

タイトル別名
  • The approach of code review support environment which extended CCBR in an agile software development PBL

この論文をさがす

抄録

本研究では,アジャイル型ソフトウェア開発PBL における学習者のコードレビュー支援を目的とする.実社会のコードレビューは,レビュアーは経験豊富なエンジニアが担当し,経験の少ないエンジニアを指導することが適切である.コードレビューにより,ソフトウェア品質を高めると同時に開発スキルの向上を図ることができる. PBL では学生同士がレビューすることが前提となる.しかし,実務経験がない学生の場合,レビュアーの選定が難しい.また,何を基準とするのか,どこからレビューするかわからないといった問題が起こり,コードレビューを実施しても指摘できる箇所も不十分となってしまう.このため本論文では,ソフトウェア開発における既存のレビュー手法 (CCBR) をソフトウェア開発 PBL 向けに拡張し,プロジェクト成果物のソフトウェア品質と学習者の教育効果を高めるコードレビューのモデルを提案する.In this paper, we aim to support a student's code review support in an agile software development PBL. An engineer with abundant experience takes charge of reviewer, and the code review of an actual world guides an engineer with little experience. Therefore, we can raise software quality, and it can be improvement in development skill. In PBL, students review each other. However, selection of reviewer is difficult when it is a student without an experience in actual business. Moreover, they become insufficient which can be pointed out even if it enforces a code review. For this reason, the existing review technique (CCBR) in software development is extended for a software development PBL, and the model of a code review which heightens a software quality of a project product and a student's education effect is proposed.

収録刊行物

詳細情報

  • CRID
    1570291227899006464
  • NII論文ID
    110009527293
  • NII書誌ID
    AN10096193
  • 本文言語コード
    ja
  • データソース種別
    • CiNii Articles

問題の指摘

ページトップへ