プログラミング初学者の段階的な理解モデルの検討とツールによる支援

書誌事項

タイトル別名
  • Study on a "small steps" learning model for novice programmers and a supporting tool for detecting "learning gaps"

この論文をさがす

抄録

初学者がプログラミングを学ぶ際の学習について、段階的に少しずつ学習を進めるスモールステップの概念に着目し 2 つの提案を行う。ひとつは、繰返しなどの基本的な概念について、段階的に理解を進めるための理解構造の提案である。もうひとつは、教科書や授業等の例題が適切な難易度で提示されているかを検証するツールの提案である。実際にいくつかの市販の入門書を対象に調査し、説明の順序と理解構造を対比した。また、掲載された例題について、一度に多くの新出概念が出現していないかどうかを検証した。In this paper, we make two proposals for novice programming learners. One is a model for an understanding process that learners can use while studying programming elements, e.g. loop structure. We focus on the "small step" method, in which students learn few concepts per one program to avoid having trouble with learning programming. The other is a tool named "De-gapper ", which detects new syntax elements of each program in programming textbooks. We think "gaps"; a lot of concepts to be learned in a program prevent learners from understanding programming. Therefore we analyze the difference in the description order between several C programming textbooks on the basis of our model with De-gapper.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1571698602783162240
  • NII論文ID
    110009527305
  • NII書誌ID
    AN10096193
  • 本文言語コード
    ja
  • データソース種別
    • CiNii Articles

問題の指摘

ページトップへ