電気へリコプターを用いた被災地モニタリングシステムにおける飛行高度測定方式

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  • Flight altitude measurement method in disaster area monitoring system using electric helicopters

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抄録

電気自動車 (EV) と電気ヘリコプター (EH) を組み合わせて被災地モニタリングに活用する 3 次元モバイルサベイランス (3 Dimensional Mobile Surveillance,3DMS) システムにおいて,EH の自動操縦に必要な EH の飛行高度測定方式について検討を行った.GPS の高度測定は低精度であるという問題があるため,気圧を用いた方式との比較実験を行った.両方式とも EV と EH のそれぞれに測定装置を取り付け,それぞれの測定データを用いて,EV と EH の高度差を推定する.その結果,GPS の高度測定誤差は平均で 6m 程度,気圧センサを用いた場合の測定誤差は平均で 1m 程度という結果となり,気圧を用いることで高精度な高度測定が行えることを分かった.また,気圧センサを用いて高度変動時の高度差測定精度を調査し,EH の上昇・下降によらず,誤差 0.5m 以内の高精度な高度差測位を行えることが分かった.We consider 3 Dimensional Mobile Surveillance(3DMS) in which Electric Vehicles (EV) and Electric Helicopters (EH) are used to survey a disaster area. In this system, we study how to measure the altitude of an EH that is useful for automatic piloting of the EH. It is considered that the measurement accuracy of GPS is relatively low with regard to altitude and we seek to use a barometer and performed outdoor experiments to compare measurement accuracy of GPS and barometer in terms of altitude. . In both methods, two measurement devices are used, one on the EV and other on the EH to the measurement data to estimate the difference of altitude between EV and EH. It is shown that the measurement error is about 6m in the case of using GPS data, and about 1m in the case of using barometer data. We further examine the measurement accuracy of barometer, when the EH is rise or fall at its maximum speed of. It is shown that the average measurement error was less than 0.5m. Usefulness of barometer for estimating the altitude difference of EV and EH is thus verified.

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詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1573105977734292864
  • NII論文ID
    110009551504
  • NII書誌ID
    AA11838947
  • 本文言語コード
    ja
  • データソース種別
    • CiNii Articles

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