看護大学1年次における「フィジカルアセスメント」の授業評価と課題

書誌事項

タイトル別名
  • カンゴ ダイガク 1 ネンジ ニ オケル 「 フィジカルアセスメント 」 ノ ジュギョウ ヒョウカ ト カダイ

この論文をさがす

抄録

type:P(論文)

背景 医療の高度化に伴い,看護師の高い判断能力と医療チームをまとめていく調整能力が求められており,看護学教育では,「フィジカルアセスメント」を強化することが必要とされている.A大学看護学部(以下本学)は,2011年度に開設し,シラバスの調整上「フィジカルアセスメント」は,1年次前期に開講している.また,学生のレディネスに配慮し,「人体の構造と機能」と「フィジカルアセスメント」を関連付けた授業を試みている. 目的 2011年度前期に行った「フィジカルアセスメント」の授業方法と内容,開講時期について検討し,課題を明らかにする.方法 本学1年71名を対象に,研究の倫理的配慮を説明し,承諾の得られた学生に,授業過程評価スケール尺度(看護学講義用)を基に作成した質問紙調査を行った. 質問紙の内容は,授業の展開に関する7項目と学生主体のプレゼンテーションに関する5項目を5段階で評価した.結果 質問紙調査の結果は,授業の展開を問う7項目の平均は,7項目中6項目は3.9以上であった.最も評価が低かったのは,「専門用語に対してわかりやすい説明であった」が,平均3.5であった.学生が主体となって行ったプレゼンテーションに関する評価5項目の平均は,5項目中3項目は3.9 ~ 4.0であった.最も低かったのは「自分の意見を発言できた」3.5で,次に低かったのは「発表後の達成感があった」3.6であった.考察 質問紙調査で授業の展開に関する7項目中6項目が3.9以上であり,授業に興味をしめしていた.プレゼンテーションでは5項目中3項目に3.9以上の結果から,学生のレディネスを考え,「人体の構造と機能」を学生主体のプレゼンテーションとして授業に導入したことで,積極的に事前学習に取り組んだ結果であると考える.また,「人体の構造と機能」を事前学習することで,「フィジカルアセスメント」の学習目標が明確になり,授業の展開に対して肯定的な評価を得た.一方,授業の展開を問う項目の「専門用語に対してわかりやすい説明であった」が3.5と低かったのは,医療の専門用語について十分に学べていない時期であると考えられる.さらに,プレゼンテーションに関する評価の「自分の意見を発言できた」と「発表後の達成感があった」が3.5,3.6と低かったのは,「人体の構造と機能」が「フィジカルアセスメント」の授業に必要であると考えられない学生がいたためだと考える. 結論 本学での「フィジカルアセスメント」を効果的に実施するには,学生のレディネスを考えた開講時期を考慮し,教科書の選定や授業内容を再検討する必要がある.

Background Due to the medical advancement,it is now more important than ever to educate the nurses to have the ability to make good judgment,make adjustments quickly,have solid leadership,and perform stronger "physical assessments" in the nursing science education program.Therefore,in 2011 I have added the material on "physical assessments" in the course for,"Human body function and structure",which is a course taught to the first graders in the first trimester. Purpose The goal is to evaluate the "physical assessments" form students in class of 2011 based on their knowledge and performance. Methods A class evaluation survey with a standard evaluation scale( 5 pts scale) was given to all 71 students. The contents of the survey consisted 7 questions of developments of the class and 5 questions about students' presentation with five stages. Results On the survey,6 out of 7 scored higher than 3.9 pts on average for the 7 questions.The lowest scored question was,"The definitions for technical terminology were easy to understand".However,the average score was 3.5.As for the 5 questions,3 out of 5 scored an average of 3.9-4.0 pts.The lowest scored question was," I was able to state my opinion",which scored 3.5 pts.The second lowest question was,"I felt accomplished after doing the presentation" with the score of 3.6 pts. Discussion In overall,the students showed interest in the class "physical assessments ".Students especially showed interest in using the medical instruments.By experimenting with equipment first hand helps the students to gain experience and feel comfortable the tools.Unfortunately,as much as this class was efficient, it seems that teaching "physical assessments" to the first graders is too early.The material for the course is too advanced for many of the students to understand the terminology and lectures.Thus,teaching the course to upper classmen will have a better result and many of the students will be able to absorb the material faster and easier and more likely be able to utilize the new knowledge in the future. Conclusion In 2012,the course "physical assessments" changed from being taught to the first grader to a later semester and the material has been reviewed and adjusted to a first grade level.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ