東京地下鉄ネットワークの三次元可視化に関する研究 The study regarding the three-dimensional visualization of the Tokyo subway network

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抄録

地下鉄ネットワークにおける上方と下方の路線間距離は,地上を走行する鉄道と比較して長いにもかかわらず,一般に地下鉄路線図も他の鉄道路線図と同様に平面図で表現されている.この事実は,容易に各路線の空間的位置を識別可能な三次元マップとして,地下鉄ネットワークを表現する必要性があることを示すものである.本研究では,各路線の空間的位置を示す三次元マップとして東京の地下鉄ネットワークを可視化し,また時刻表に基づいて,各路線の時間当たりの輸送力を駅間リンクの太さおよび駅の大きさとして表現する.Subway networks are generally expressed as a planar map like other railway networks, whereas the distance between upper and lower lines is relatively long in subway networks. This fact arouses the necessity to express subway networks as a three-dimensional map that we can easily distinguish the spatial position of each line. This study visualizes the Tokyo subway network as a three-dimensional map which exhibits the spatial position of each line, and also expresses the transportation capacity per hour of each line as the thickness of link between stations and the size of stations based on the timetable.

Subway networks are generally expressed as a planar map like other railway networks, whereas the distance between upper and lower lines is relatively long in subway networks. This fact arouses the necessity to express subway networks as a three-dimensional map that we can easily distinguish the spatial position of each line. This study visualizes the Tokyo subway network as a three-dimensional map which exhibits the spatial position of each line, and also expresses the transportation capacity per hour of each line as the thickness of link between stations and the size of stations based on the timetable.

収録刊行物

  • 研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI)

    研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI) 2013-HCI-154(9), 1-5, 2013-07-29

    一般社団法人情報処理学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110009594796
  • NII書誌ID(NCID)
    AA1221543X
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    Technical Report
  • ISSN
    09196072
  • データ提供元
    NII-ELS  IPSJ 
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