動機づけと達成度を保証するためのプログラミング入門科目の設計

書誌事項

タイトル別名
  • Design of an Introductory Programming Course Assuring Motivation and Mastery

この論文をさがす

抄録

本論文では,プログラミング入門科目の新しい構成法について述べる.プログラミングの導入科目のように,それまで経験のない事柄を新たに学生に積極的に取り組ませるには,動機づけが欠かせない.動機づけには,学生が興味を持つ題材を演習に取り上げるのが効果的である.しかし,コンピュータ科学の応用範囲の拡大にともない,学生の興味は多岐にわたっている.このような状況をふまえ,本論文では,仮想小クラス制(VSC: Virtual Small Group Class)を提案する.VSCとは,現実の様々な適用範囲に対応して,学生が各自の興味ごとに異なるプログラミング課題を選択して挑戦できるようにするしくみである.一方で,このように学生の選択の自由度を増すと,選択によって学生の練度にばらつきが生じるおそれがある.そこで,最低限の練度を担保するためのしくみとして,認定試験(MT: Mastery Test)を提案する.MTは期末試験とは別に行う試験である.筆者らは,2010年度から所属する理系の情報系学部向けに,提案手法に基づくプログラミング入門科目の再構成に着手した.本論文では,VSCとMTを含むカリキュラムの構成法について述べ,さらに筆者らの取り組みと,それを通してVSCによって学生を動機づけされたこと,またMTによって最低限の学力が担保できたことを示す.

We propose a new design of an introductory programming course such as CS1 (the first course of a computer science major, term used in the ACM Computing Curricula). For such courses, which treat entirely new topics for students, it is essential to motivate them and to retain their attention. One approach to motivating students is to select practical exercise themes which are familiar to them. However, students' interest tends to diverge because of the broader application of CS technology. With this background, we propose “virtual small group classes” (VSCs). In VSCs, students can select and then challenge practical laboratory programming work from various domain, based on their own interest. One concern about this approach is variance in their attainment level, which stems from the fact that VSC allows students some degree of freedom in selecting work. For the sake of solving this problem, we propose MT (Mastery Test) designed to assure students' acquiring fundamental knowledge and skills expected in CS1. The attainment of the mastery test is separated from their grading evaluated in the term examination. Our faculty started to reconstruct the curriculum of CS1 in 2010. Our experience of VSCs and MT indicates that VSCs efficiently motivate students and encourage their engagement in programming on one side, while ensuring the minimal levels of skills required by MT.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050564287857809024
  • NII論文ID
    110009660230
  • NII書誌ID
    AN00116647
  • ISSN
    18827764
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00098315/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    journal article
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles

問題の指摘

ページトップへ