通信教育における意見文の協同推敲を支援するグループ編成方法の開発と評価(<特集>情報化社会におけるインフォーマルラーニング) Development and Evaluation of a Grouping Method for Supporting Collaborative Review of Argumentation in Distance Learning(<Special Issue>Informal Learning in the Information Society)

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

日本語母語話者の高校生を対象に,日本語で産出した小論文をグループで協同推敲できるシステム「Re:(アール・イー)」を開発した.推敲の観点として内容・構成・言語使用の3つを設定した.グループの構成員が得意とする観点がそれぞれ異なる実験群と,得意とする観点が統一された統制群とで,システム使用前後の小論文の得点を比較した.その結果,全体的評定値については,実験群のシステム使用後で有意に得点が高かった.さらに分析的評定値では,論拠の質などの小論文の質に深く関わる評価項目について実験群のほうが統制群よりも有意に得点が高かった.プレとポストの得点差において,統制群よりも実験群のほうが,各グループで一定に近かった.このことから,提案するグループ編成方法がより多くの学習者に一定の学習効果を保証できる可能性が示唆された.

In this study, the system called "Re:" supporting collaborative review of argumentation written in Japanese are developed for high school students who are native speakers of Japanese. Three viewpoints are set for collaborative review: contents, structure, and language use. Experimental group and control group are compared before and after use of "Re:" system in the score of argumentation. Learners have diversity in their good abilities about three viewpoints in experiment group. Although, there are no diversity in control group. As a result, there is significant difference in whole score in after use condition of experiment group. Additionally, differences in whole scores in each learning group are more constant in experimental group than control group. On the other hand, there are also significant differences between two groups in some evaluation items that have deep relation about quality of facts. Therefore, suggested grouping method might guarantee constant learning effect for more distance learners.

収録刊行物

  • 日本教育工学会論文誌

    日本教育工学会論文誌 37(3), 255-267, 2013

    日本教育工学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110009684856
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11964147
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL 記事登録ID
    025083527
  • NDL 請求記号
    Z7-904
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
ページトップへ