幼稚園Webサイトで発信されている情報の変化 : 2000年度と2005年度の比較 Changes in Information Posted and Accessed on Kindergarten Websites : A comparison between the year 2000 and the year 2005

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抄録

本稿では,今まであまり調査・分析が行われていない幼稚園Webサイトの発信情報である掲載内容,掲載ページ数,掲載ページ数の割合,掲載園数,掲載率を明らかにした。その結果,幼稚園Webサイトで情報を発信する掲載ページ数が, 2000年度に比べ2005年度は約3倍近く増加しており,幼稚園側が積極的にWebサイトを利用するようになってきている。また「子ども」の掲載率が, 2000年度の84.9%から2005年度90.8%へと高い値で増加しており,「子ども」の細分項目では, 2000年度・2005年度ともに「年中行事」と「日常活動」の掲載率が高く,未就園児と在園児の保護者を対象に,両項目が幼稚園Webサイトで最も多く発信されている情報と言える。「募集要項」,「施設」と「保育者」の掲載率は, 2000年度に比べ2005年度では「募集要項」で21.7%から49.8%,「施設」で37.7%から57.6%,「保育者」で10.6%から29.4%へと増加し,幼稚園側が未就園児の保護者を対象としたWebサイトの重要性を感じはじめたと言える。「子育て支援」の掲載率は42.4%あり,従来は教育委員会などの発信情報であったが,預かりや延長保育の情報とともに,幼稚園側から発信されるようになってきた,という特徴が明らかになった。

Information on a kindergarten Web sites has been investigated much and analyzed until now. In this paper, we investigated information transmitted through kindergarten websites including contents, the number of pages, the number of kindergartens, and the rate of kindergartens. Consequently, there are the following features: the number of pages which contain information on kindergarten websites increased in fiscal year 2005 by about 300% compared with fiscal year 2000. Moreover, the rate of information about a "child" increased from 84.9% in FY2000 to 90.8% of FY2005. An increase of information about "annual events" and "everyday activities" was high compared with FY2000 and FY2005. Information of kindergarten websites is available for both parents of prospective and students and currently enrolled students. "Entrance date" increased from 21.7% to 49.8%, explanation of facilities increased from 37.7% to 57.6% and explanation of facilities increased from 10.6% to 29.4%. Kindergartens have begun to notice the importance of information on their websites and the effects the information has with parents. The rate of sending out information about "child-rearing support" has increased by 42.4%. Previously, it was information about after school care program and overtime childcare from the school board's websites. In recent years, the information was sourced from the kindergarten websites.

収録刊行物

  • 教育メディア研究

    教育メディア研究 13(1), 53-62, 2006-10-30

    日本教育メディア学会

被引用文献:  2件中 1-2件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110009780592
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11144471
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    雑誌論文
  • ISSN
    13409352
  • NDL 記事登録ID
    8658307
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-B545
  • データ提供元
    CJP引用  NDL  NII-ELS 
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