ICT活用に関する教員間コミュニケーションの分析(教育実践研究論文) Analysis of the Communication among Teachers about the Use of ICT(Paper on Educational Practice Research)

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抄録

本研究では,日常的に実物投影機とコンピュータが活用されている小学校の事例の分析を通じて,ICT活用に関する教員間コミュニケーションの特徴を明らかにすることを目的とする.教員へのインタビューの結果を元に,情報や助言を求める相手,求められる相手について,矢印を用いた「コミュニケーションフロー」として図示した.その結果,多くは,教職経験の短い教員から長い教員へ,また実物投影機やコンピュータの活用開始時期の遅い教員から早い教員へ情報を求める傾向があった.さらに,矢印が集中する2名の教員の存在が明らかになった.調査対象校では,ほぼ全ての教員が,この2名を中核とする全校的なコミュニケーションのネットワークに組み込まれており,教科指導におけるICT活用についてだけでなく実物投影機やコンピュータに関する技術的な内容についても情報や助言を得ることができる環境にあることが明らかになった.

In this case study, the purpose is to clarify the characteristics of communication among teachers about the use of ICT through the analysis of cases of primary school where document cameras and computers are used on a daily basis. The results of interviews are depicted in a diagram called a communication flow regarding whom they ask and who is asked for information and advices. There was a tendency for those teachers with only a few years' teaching experience, and who were slow to begin document cameras and computer use, to ask for information from the teachers who had many years of teaching experience and had adopted the use of document cameras and computers early. In addition, the presence of two teachers whom an arrow concentrates was revealed. In the surveyed schools, almost every teacher is embedded in the school-wide communication network headed by these two teachers, and it became clear that this is a perfect environment for getting the information and advice about not only the use of ICT for course instruction but technical details of document cameras and computers.

収録刊行物

  • 日本教育工学会論文誌   [巻号一覧]

    日本教育工学会論文誌 38(1), 49-60, 2014 

    日本教育工学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110009818203
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11964147
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL 記事登録ID
    025488838
  • NDL 請求記号
    Z7-904
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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