教師たちのICT活用に対する熱意に影響を及ぼす要因のモデル化 : 日英の教師たちの実践史の比較分析を通じて Development of the Model of Factors Affecting Teachers' Enthusiasm in ICT Utilization in the Classroom : Comparative Studies on Teachers' Life Histories among Japan and UK

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

我が国の教師たちのICT活用に関する熱意に影響を与える要因を実践的な見地からモデル化するために,筆者らは,日本のある小学校の3人の教師に「ICT活用に対する熱意」曲線を描いてもらうとともに,それに影響を及ぼした事象を語ってもらった.3者の共通点を導出するとともに,それらを英国の教師たちの場合と比較検討した.分析の結果,我が国の教師たちのICT活用に対する熱意に影響を及ぼす3つの要因が存在すること,そのうちの1つが我が国の教師たちの場合に固有であることを明らかにし,その構造をモデル化した.

The purpose of this study is to develop the model of factors affecting teachers' enthusiasm in ICT utilization at schools in Japan from a practical viewpoint. The authors asked three primary school teachers belonging to the same school to draw curved lines showing the process of their enthusiasm in ICT utilization and interviewed them about factors affecting their enthusiasm. As a result of the comparative analysis, three common factors affecting teachers' enthusiasm were clarified. The authors compared them with those of the UK primary school teachers at the same school in order to identify if the factors were characterized in the case of Japanese school teachers. The comparative studies indicated that one of the factors is specialized in the Japanese school because it was not identified in the case of UK school teachers. Based on the above results, the authors developed the model of factors of teachers' enthusiasm in ICT utilization at schools in Japan.

収録刊行物

  • 日本教育工学会論文誌

    日本教育工学会論文誌 38(2), 157-165, 2014

    日本教育工学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110009872429
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11964147
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL 記事登録ID
    025925682
  • NDL 請求記号
    Z7-904
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
ページトップへ