計量書誌学の新たな挑戦 : 国産オルトメトリクス計測サービスの開発(<特集>計量書誌学を超えて) New Challenge for Bibliometrics : Development of the Altmetrics Measurement Service(<Special feature>Beyond Bibliometrics)

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

インパクトファクターやh指数など被引用数をもとにした指標により,学術情報の評価が行われてきた。2010年前後より,被引用数にかわる評価指標として,ソーシャルメディアなどにおける言及の利用が試みられている。この指標はオルトメトリクスと総称される。本稿では,オルトメトリクスの概要,および,筆者が開発している国産オルトメトリクス計測サービスCeek.jp Altmetricsの開発について述べる。さらに,ソーシャルメディアなどにおける日本語文献の言及動向を報告し,今後の展望について述べる。

Academic information has been evaluated by citation-based indicators such as the Impact Factor and h-index. Since around 2010, mentions in social media have been used instead of citation-based indicators. These indicators are called "Altmetrics". This paper discusses the overview of altmetrics and the national altmetrics measurement service "Ceek.jp Altmetrics" that the author has been developing. In addition, the paper reports the trend of mentions for Japanese academic information in social media and discuss the future outlook.

収録刊行物

  • 情報の科学と技術  

    情報の科学と技術 64(12), 501-507, 2014-12-01 

    社団法人情報科学技術協会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110009872676
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10005857
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    Journal Article
  • ISSN
    09133801
  • NDL 記事登録ID
    025935293
  • NDL 請求記号
    Z21-144
  • データ提供元
    NDL  IR 
ページトップへ