人形遊び技法における作話の共同構築過程のコード化と幼児の対人適応との関連

書誌事項

タイトル別名
  • ニンギョウ アソビ ギホウ ニ オケル サクワ ノ キョウドウ コウチク カテイ ノ コードカ ト ヨウジ ノ タイジン テキオウ ト ノ カンレン

この論文をさがす

抄録

type:P(論文)

本研究では、人形遊び技法における作話を幼児と面接者による共同構築と捉え、その際の両者の相互交流プロセスをユニットに分割し、各ユニットの両者の交流に自己調節 ー相互交流調節の観点から考案したコードを付けた。39人の幼児が人形遊び技法で作成した156ストーリーの共同構築プロセスを1091ユニットに分け、各ユニットの幼児と面接者の言動にそれぞれ自己調節のコードを付けた。そして両者の自己調節コードの適合性から相互交流調節コードを決定した。本研究では同時に園教諭より幼児の園生活での対人適応を聴取し、両調節スコアとの関連性を検討した。またメンタライジングの観点から幼児の作成したストーリーを評定し、その評定得点との関連性も検討した。その結果、園生活で対人適応が良好な幼児、作話評定得点の高い幼児は、そうでない幼児に比べて、面接者との関係と作話課題とを統合した自己調節、相互交流調節の役割が高かった。考察において、本研究の相互交流プロセスのユニット分割と考案した調節コードについて、母 ー乳幼児相互交流研究が焦点を当てる単位や調節概念と識別することで明確化を試みた。

In this study the author considered preschooler's stories as co-constructed between interviewees (children) and their interviewers (students) in doll play technique, divided their mutual interactive processes into units, and marked their interactions of each unit with codes which were developed by him from the viewpoint of self-regulation and mutual interactive regulation. In fact he investigated 156 stories which 39 preschoolers made, divided their co-constructive processes into 1091 units, and marked the paricipants' interactive behaviors of each unit with codes of self-regulation per each participant. He also deduced codes of mutual interactive regulation from the suitability between participants' codes of self-regulation. The author also heard the preschoolers' interpersonal adaptation in their kindergarten's lives from their teachers, and examined the relation between regulation scores and their interpersonal adaptation. Furthermore, he calculated evaluation points of preschoolers' stories from the view point of Mentalizing, and examined the relation between regulation scores and story evaluation points, too. In the results, the preschoolers who were considered more adaptive by their teachers, and who got higher points of story evaluation, had high ratios of the combination of regulation which they could integrate addressing story-making with maintaining interaction with their interviewers compared to the others. In discussion the author tried to clarify the unit and the code of regulation by distinguishing from ones that the studies of infant-mother interaction focus on.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ