HMCメガネ:色によって印象を変化させる眼鏡型HMD HMC Glasses: Eye Glasses that create a Visual Impression

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

日々の生活で自分の外見的印象を良くしたい場面は多くある.そこで,印象を変える手段として色と眼鏡に注目する.色彩学では色ごとに象徴するイメージがあり,色によって自分の印象を変化させることができる.また,着用者本人にも日常生活で有利となる心理的効果が期待できる.一方で眼鏡は,錯視が発生し目を大きく見せる効果がある.また近年では,単なる視力矯正用の道具だけではなく,ファッションの一部として使用されることが増え,男女関係なく身につけられ安価で手に入る装飾品となった.本研究では色の変化と眼鏡の効果を組み合わせた,色によって印象を変化させる眼鏡型 HMD(Head Mounted Display) である HMC(Head Mounted Cosmetics) メガネを提案する.ユーザ評価の結果,システムに肯定的な意見が多く,また改善,機能の追加が必要であるとわかった.そして,眼鏡型 HMD としての新たな可能性を示すことができた.

Many people want to change their appearance daily. Consequently, the color and shape of eyeglasses are important. Each color has its own impact and we can change the visual impression we create by changing the color of the glasses that we wear. In addition, the color can have a beneficial physiological effect, while the prescription of the lens can create the illusion that our eyes are bigger. Recently, glasses have been used not only for orthoptics but also for dressing up. Anyone can buy and wear inexpensive glasses. This study proposes using HMC glasses that use colors and an optical illusion to change the impression one creates. An evaluation study got positive opinions and suggested altering the HMC glasses, indicating a new possibility for HMC glasses.

収録刊行物

  • 情報処理学会研究報告. HCI, ヒューマンコンピュータインタラクション研究会報告  

    情報処理学会研究報告. HCI, ヒューマンコンピュータインタラクション研究会報告 2015-HCI-163(11), 1-6, 2015-05-07 

    一般社団法人情報処理学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110009897048
  • NII書誌ID(NCID)
    AA1221543X
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    09196072
  • データ提供元
ページトップへ