リーダーシップスキルとリーダーシップ開発

書誌事項

タイトル別名
  • リーダーシップ スキル ト リーダーシップ カイハツ
  • Leadership Skills and Leadership Development

この論文をさがす

抄録

1 はじめに : 組織においてはリーダーがどのようなリーダーシップをとるかが組織の将来の方向を規定し、ひいては組織の成否を左右すると考えられている。もちろん組織の成否は、リーダー個人に依存するのではなく、組織に直面する諸問題を組織成員がどのように解決するかということにかかっている。しかし、これは個々の成員を結集して組織の問題を解決し、組織を成功に導く有効なリーダーシップに依存するのである。そこで、リーダーシップの研究では、有効なリーダーシップを発揮するリーダーをいかに育成するかというリーダーシップ開発が重要な課題になっているのである。しかし、このリーダーシップ開発では、リーダーは生まれつきのもので育成はできないという考え方と、学習し経験することで開発できるという考え方がある。前者は、リーダーシップ能力は天賦のものであるので、そのような資質を持っている人を探してリーダーに選抜することを求める適者生存的な考え方である。後者は、リーダーは育成可能で、リーダーに必要なスキルは経験の積み重ねで開発できると考え、成長を促す経験を与えて育成することになる。このようにリーダーシップ開発では、基本的な考え方の違いはあるものの、適者モデルにしろ、経験による開発モデルにしろ、リーダーシップを効果的に発揮するスキルを明らかにしようとする点では同じである。そして、どのようにスキルや能力を開発するか、どのようにリーダーを育成するか、という共通の課題があるのである。……

Whether or not a leader is able to demonstrate effective leadership will determine the future direction of any organization and affect whether it succeeds or fails. Therefore, leadership development (ways to train leaders to demonstrate effective leadership) has been an important focus of research. However, leadership development has never before been approached from an integrated viewpoint that takes into account the entire process of an organization's leadership training. This has resulted in unsatisfactory methods of leadership training. Based on Ken Wilber's AQAL model, this study proposes an integral model of leadership development. AQAL stands for “all quadrants, all levels, all lines, all states, all types." Prior research on leadership development failed to make clear distinctions between quadrants, lines, progress levels, states, and types, thereby limiting itself to individual factors and conducting simplistic analyses. Assume that the purpose of leadership development is to increase leadership skills. Without sufficient analysis of the skill levels of leaders and members of an organization, there can be no integrated analysis that covers the states, levels, and types of the leaders, subordinates, or the rest of the organization. To effectively train leaders, it is necessary to provide a program that accurately identifies current states, skills, and levels, and that can achieve the desired states and levels. Accordingly, an integral model establishes a direction for effective development and practice, maintains a balance between various factors in various quadrants, and integrates them as a whole. Effective leadership development creates awareness and ways of thinking in leaders, and builds the organizational culture and landscape in a manner that will support them; this can be made possible by initiatives (skill development programs) that integrate various factors across all quadrants. Essentially, this can be made possible by putting into practice an integrated initiative that takes into account the entire process of leadership training, including an organization's management and HR development strategies.

収録刊行物

  • 経営研究

    経営研究 66 (2), 21-49, 2015-08

    大阪市立大学経営学会

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ