腹腔鏡手術のボックストレーニングにおける立体情報提示が針刺入スキルの学習に与える影響(<特集>教育・訓練・支援)

  • 常 明
    大阪大学大学院情報科学研究科
  • 青山 一真
    大阪大学大学院情報科学研究科:日本学術振興会
  • 古川 正紘
    大阪大学大学院情報科学研究科:独立行政法人情報通信研究機構脳情報通信融合研究センター
  • 小濱 和貴
    京都市立病院外科
  • 坂井 義治
    京都大学大学院医学研究科消化管外科
  • 前田 太郎
    大阪大学大学院情報科学研究科:独立行政法人情報通信研究機構脳情報通信融合研究センター
  • 安藤 英由樹
    大阪大学大学院情報科学研究科:独立行政法人情報通信研究機構脳情報通信融合研究センター

書誌事項

タイトル別名
  • Effect of Stereoscopic Display System on Training of Laparoscopic Surgery for Needle Insertion Skill
  • 腹腔鏡手術のボックストレーニングにおける立体情報提示が針刺入スキルの学習に与える影響
  • フククウキョウ シュジュツ ノ ボックストレーニング ニ オケル リッタイ ジョウホウ テイジ ガ ハリサシニュウスキル ノ ガクシュウ ニ アタエル エイキョウ

この論文をさがす

抄録

A laparoscopic approach for abdominal surgery is a minimally-invasive technique for patients. However, the procedure of the laparoscopy surgery is different from the conventional surgery and is more difficult for surgeons to learn. A lot of training methods have been developed and, among them, laparoscopy training using training boxes is considered to be popular and basic. However, there is a lack of depth and spatial perception, deriving from the use of a 2-Dimensional (2D) system. Hereby, we construct a 3-Dimensional (3D) system which is based on an optical design using ordinary cameras. In order to assess the advantages of the 3D system for training of laparoscopic skills, we conducted a training experiment of surgical ligation skill for medical intern in 2D and 3D imaging alternately. And we found that the mistake of needle insertion often occur in 2D imaging but not in 3D imaging. Therefore, we also conducted an experiment with a needle insertion task that was performed in 2D and 3D imaging respectively to verify the effect between 2D and 3D imaging. Compared to the traditional 2D imaging, we found that the 3D imaging improves coordination and spatial awareness, which accelerates proficiency.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ