高校理科教科書における知識の形成過程 : テキストにおける語彙ネットワークの成長過程の分析 Developmental Process of Knowledge in High School Science Textbooks : Analysis of the Growth Process of a Terminological Network in Text

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

本研究では,高校理科教科書を読み進めていく過程に対応した知識の形成過程を明らかにすることを目的として,専門用語を頂点,同一段落内での共起関係を辺とする語彙ネットワークの成長過程を4科目(物理,化学,生物,地学)の教科書で分析した。複数のネットワークの統計量の推移から,知識すなわち概念の体系が形成されていく過程は以下のようにまとめられる。(1)全体的に新しい概念はコンスタントに出現していくが,新しい概念が多く出現する部分も見られる。(2)殆どの概念は初出時から他のいずれかの概念と結びついており,部分的な概念体系の中で最大のものが一貫して概念全体の大部分を占めている。(3)個々の概念はより多くの概念と直接的に結びつけられていく。また,最大の概念体系の中で概念同士は平均で2〜3,最大でも4〜8程度の概念を介して間接的に結びついており,部分的な概念集合の中で強く結びついている。(4)少数の概念が特に多くの概念と直接的に結びついたり,概念同士の間接的な結びつきを仲介・媒介する傾向は次第に弱まる。いずれの教科書でも専門用語がランダムに出現した場合とは語彙ネットワークの成長過程は明らかに異なり,教科書間で多くの傾向が共通する一方で科目ごとの特徴も一部に見られた。

The growth process of a terminological network has been analyzed to reveal the developmental process of knowledge in four high school science textbooks (Physics, Chemistry, Biology and Earth Science). Knowledge is considered a conceptual structure, and we construct terminological networks that reflect the conceptual structure of science, with vertices representing terms and edges representing co-occurrence of terms in a paragraph. Our primary results are some sections. (2) New concepts are connected to other concepts consistently, and they are integrated into the largest part of the conceptual structure. (3) The average number of concepts that are directly connected to a concept is increasing. Concepts are indirectly connected through two or three concepts on average, and are strongly connected in partial conceptual groups. (4) The degree of centralization (i.e., few concepts are connected to many concepts directly or facilitate indirect connection between concepts) is deteriorating. These results differ from the results obtained when terms appear randomly in the textbooks. Some characteristics of each subject are also observed.

収録刊行物

  • 日本図書館情報学会誌

    日本図書館情報学会誌 62(1), 38-53, 2016

    日本図書館情報学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110010039406
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11333306
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    1344-8668
  • NDL 記事登録ID
    027184380
  • NDL 請求記号
    Z21-133
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
ページトップへ