ソーシャルワークのグローバル定義における多様性(ダイバーシティ)の尊重 : 日本の社会福祉教育への「隠れたカリキュラム」視点導入の意義 Respecting Diversity in Global Definition of Social Work : Implicit Curriculum and Social Work Education in Japan

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著者

    • 三島 亜紀子 Mishima Akiko
    • 同志社大学社会福祉教育・研究支援センター:ケンブリッジ大学社会学部 Education Research Centre of Social Welfare, Doshisha University

抄録

2014年に採択されたソーシャルワークのグローバル定義には,「多様性(diversity)」の語が加えられた.本定義や英米の社会福祉教育などにおいて,多様性が示す範囲は人種,年齢,障害,階級,性的指向性など幅広い.今後,日本でも広義の「多様性の尊重」という価値観がソーシャルワークの実践や社会福祉教育のなかでさらに重要視されるようになるだろう.本稿では,語源や各種定義や基準におけるdiversityの意味を概観した後,多様性に関する歴史的経緯や思想的背景を考察した.今後,多様性をキーワードとして,ソーシャルワーカーとして多様な属性をもつ人々を抑圧する社会構造を批判的に分析できる知識とそれぞれ異なる配慮をする能力を身につける必要があることを指摘した.加えて多様性が重複することもあること,今後のソーシャルワーク教育では「隠れたカリキュラム」への配慮も欠かせない点をあげた.

The Global Definition of Social Work was approved by the IFSW General Meeting and the IASSW General Assembly on July 2014. This definition includes the term "diversity" as one of the new important key words."Tayosei", which is diversity in Japanese, is a word with multiple meanings like diversity in English. Japanese people often use the word "diversity" as a business term. In this case, diversity means hiring women and foreign people in the work place (which used to be) dominated by male Japanese. In contrast, with the Global Definition of the Social Work, the dimensions of diversity are understood as the intersectionality of multiple factors including age, class, color, disability, ethnicity, gender, sexual orientation etc. Reviewing the meanings of diversity and various definitions in official documents, the author notes the importance of the development of critical consciousness through reflecting on structural sources of oppression and/or privilege, and developing action strategies towards addressing structural and personal barriers are central to practice and education. It is argued that the value of diversity should underpin the explicit and implicit curriculums.

収録刊行物

  • ソーシャルワーク学会誌

    ソーシャルワーク学会誌 (30・31), A1-A12, 2015-12-31

    日本ソーシャルワーク学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110010051305
  • NII書誌ID(NCID)
    AA12456822
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    18843654
  • データ提供元
    NII-ELS 
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