日本の春の季節進行と童謡・唱歌、芸術歌曲にみられる春の表現―気象と音楽の総合的な学習の開発に向けて―

書誌事項

タイトル別名
  • Seasonal transition in spring in Japan and musical expression on "spring" in children's songs, school songs and artistic songs -A trial of joint activity of music with meteorogy-
  • ニホン ノ ハル ノ キセツ シンコウ ト ドウヨウ ショウカ ゲイジュツ カキョク ニ ミラレル ハル ノ ヒョウゲン キショウ ト オンガク ノ ソウゴウテキ ナ ガクシュウ ノ カイハツ ニ ムケテ

この論文をさがす

抄録

学校教育では、教科の枠組みをこえた総合的な学習が注目されている。本研究では、気象と音楽を総合させた学習について考察した。気候や風土等の自然環境はその地域の音楽文化と深い関わりをもつ。従って学校教育では、気象を視点として、気候などの自然環境と音楽作品の背景にある文化的要素を関連させた学習を行うことが可能であると考える。これまでの研究で、ドイツの春の気候と歌曲にみる春の表現の関係について明らかにしてきた。本研究では、日本の春の気候と歌の関係を取り上げて考察する。まず、日本の童謡・唱歌および芸術歌曲の中の春を歌った曲にみられる音楽表現について分析・検討を行い、次に春の表現と最も深く関係する季節進行過程について考察した。それらの考察結果をもとに、小学校と中学校における音楽と気象を総合させた学習プランを提示した。

In school education, many experiments on joint activities between the different special fields have been performed. The present study is a trial of the joint research between music and meteorology. Musical culture is reflected by the regional characteristics of natural environment such as climate. So, it is possible to carry out the practices relating the natural environment and the background of musical works to each other. We firstly investigated the musical expressions on "spring" in children's songs, school songs and artistic songs in Japan. And then, the climatological features on spring in Japan were examined with attention to the transition from March to April. Based on our examination, we proposed study plans on joint activities of music with meteorology in primary school and the lower secondary school.

収録刊行物

被引用文献 (2)*注記

もっと見る

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報

問題の指摘

ページトップへ