児童虐待に関する授業の成果と課題 -学生によるレポートの分析を通して-

書誌事項

タイトル別名
  • ジドウ ギャクタイ ニ カンスル ジュギョウ ノ セイカ ト カダイ : ガクセイ ニ ヨル レポート ノ ブンセキ オ トオシテ

この論文をさがす

抄録

type:Article

本論文では,教員志望の大学院生を対象に行った「児童虐待」に関する授業の成果と課題について,学生によるレポートの分析を通して検討した。その結果,受講生には,虐待問題への意識の向上,問題に対する教師の役割への気づきが見られ,虐待者イメージの変化,虐待対応に関する基礎知識の習得などの理解の深まりも見られた。一方で,教科教育で児童虐待をどのように教育するかを明らかにすること,児童相談所と学校との連携の難しさを解消すること,虐待予防に関する概念整理の必要性など,臨床・研究・教育の連動の中で取り組むべき課題が確認された。

It is important for teachers to be informed about the negative effects of child maltreatment, and the strategies to help the children who are victims of child abuse and neglect. This study describes the challenges and achievements of the teaching we have done about child maltreatment in a course. Students of this course are the graduate students aspiring school teachers. As a result of taking this course, students have been able to raise awareness of the abuse problem, changing the image of the abuser, to acquire knowledge of basic assistance to the family and abuse victims. On the other hand, the following problems were identified. 1) We have to explore how to educate child maltreatment in school curriculums, because it is not clear yet. 2) We must resolve the difficulties in cooperation with school and child protection center. 3) Arranging the concept on the prevention of Child maltreatment is also left as a future work.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ