児童生徒の理科に関する興味・関心について:秋田県内の児童生徒理科研究発表会から

書誌事項

タイトル別名
  • ジドウ セイト ノ リカ ニ カンスル キョウミ ・ カンシン ニ ツイテ : アキタ ケンナイ ノ ジドウ セイト リカ ケンキュウ ハッピョウカイ カラ
  • Interest about the Science of the Primary and Secondary Students:  From the Presentation of the Science Study by Primary and Secondary Students in Akita prefecture, Japan

この論文をさがす

抄録

秋田県の児童生徒は,理科のどの分野に興味を持っているのか.これを探る方法として, 県内の各理科教育研究会が主催する児童生徒理科研究発表会に着目した.筆者が実際に理 科研究発表会を訪問し,児童生徒の発表題目や内容を調べたところ,次のことが明らかと なった. 1. 生物分野の発表の割合が,他の分野の割合よりも多かったこと 2. 地学分野の発表の割合が,他の分野の割合よりも少なかったこと 3. 地学分野の発表が少ない理由として,観察・実験は,他の分野よりも困難が伴うと考え られること

Which scientific field is the primary and secondary students of Akita Prefecture interested in? To get that answer, I decided to check the science meeting by the students. I visited the science meeting and checked a study title and study contents. As a result, I understood some matters. 1. In the announcement ratio, there are more ratios of field of life science than the ratio of other fields. 2. In the announcement ratio, there are fewer ratios of field of earth science than the ratio of other fields. 3. For a primary schoolchild, observation and the experiment of the field of earth science are difficult.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ